Call centrum za mřížemi: Věznice napříč Českem bojují proti recidivě netradiční cestou
V Česku se více než 70 % bývalých vězňů vrací zpět za mříže. Hlavní příčinou jsou obtížné sociální podmínky, absence rodinného zázemí a problémy s duševním zdravím. Klíčovým řešením je smysluplná práce už během výkonu trestu, která vězně připraví na život po propuštění. Věznice proto hledají nové způsoby jejich zapojení do pracovního procesu. Česká společnost Conectart provozuje call centra už ve čtyřech věznicích, kde vězni získávají pracovní návyky a nové dovednosti. Nejnověji spustila provoz ve věznici Mírov na konci loňského roku, kde na telefonu pracují i nejpřísněji střežení odsouzení.
Práce jako cesta k budoucnosti
Vězni v Mírově nyní pracují v call centru, kde se podílejí na telefonických kampaních a získávají základní pracovní dovednosti. Práce za mřížemi jim dává nejen možnost vydělat si peníze, ale především je připravuje na návrat do běžného života. Jejich úkolem je navolávání darů pro dobročinné a prospěšné projekty, jako je například Linka bezpečí.
„Call centrum v areálu naší věznice je pro naše odsouzené nejen pracovní příležitostí, ale i šancí získat zkušenosti, které zvyšují jejich šance na úspěšnou resocializaci. Zřizovatel call centra dokonce nabízí tuto práci odsouzeným i po ukončení výkonu trestu, vysvětluje vrchní rada, plk. Mgr. Aleš Friedl, ředitel věznice Mírov.
Podle Ilony Kmoškové, manažerky call centra společnosti Conectart, tento projekt dokazuje, že i vězni v nejpřísněji střežených zařízeních jsou schopni smysluplné práce. „Vězni zapojení do projektu dokázali během krátké doby zvládnout práci, která je náročná na empatii a komunikační dovednosti. Tento model zaměstnávání se osvědčil a přináší výsledky jak pro odsouzené, tak pro společnost.“
Zkušenosti z Mírova inspirují i další věznice
V současnosti v mírovském call centru pracuje 25 odsouzených, přičemž letos plánujeme rozšíření kapacity na 32 osob. Společnost Conectart zaměstnává vězně dlouhodobě, a kromě Mírova provozuje call centra už ve třech dalších věznicích po celé ČR. Zaměstnávání vězňů přináší výhody nejen jim, ale i společnosti. Odsouzení si osvojí užitečné dovednosti a mají větší šanci najít si po propuštění práci. Díky příjmu mohou splácet dluhy a zajistit si stabilnější budoucnost.
Věznice ve východních Čechách chce vlastní call centrum, Conectart ho otevře na jaře
Společnost Conectart pokračuje v rozšiřování projektu zaměstnávání vězňů a na jaře otevře nové call centrum ve východních Čechách. O podobný provoz už projevila zájem i další věznice v tomto regionu. Letos se tak do práce v call centrech napříč pěti věznicemi zapojí až 150 odsouzených.
„Naše zkušenosti potvrzují, že zaměstnávání vězňů má smysl. Pomáhá jim získat pracovní návyky, usnadňuje návrat do společnosti a zvyšuje jejich šance na uplatnění po propuštění. Proto chceme v projektu pokračovat a dál jej rozvíjet,“ uzavírá Petr Studnička, ředitel Conectartu.
Foto: archiv Conectart