Kylián – Mosty času s hostujícím Korejským národním baletem a českou premiérou choreografie Gods and Dogs

Balet Národního divadla na podzim nabídne výjimečné taneční události oslavující mistrovskou tvorbu Jiřího Kyliána. Komponovaný večer Kylián – Mosty času poprvé 13. listopadu v české premiéře ozdobí Kyliánova choreografie Gods and Dogs. Navíc tři úvodní listopadová představení inscenace Kylián – Mosty času přinesou další obohacení, totiž historicky první pražské hostování Korejského národního baletu.

Unikátní večery slibujíí mimořádný zážitek  a v Národním divadle se odehrají 13., 14. a 15. listopadu. Součástí speciálně komponovaného představení Kylián – Mosty času bude kromě Petite Mort a Sechs Tänze (Šest tanců), dvou opusů Jiřího Kyliána na hudbu W. A. Mozarta, nově také Gods and Dogs v podání Baletu ND. Korejský národní balet se představí v choreografii Forgotten Land. Tuto niternou taneční skladbu, uchvacující hlubokou krásou, vytvořil Jiří Kylián na hudbu Benjamina Brittena v roce 1981 pro soubor Stuttgartského baletu.

Choreografie Gods and Dogs vznikla v roce 2008 pro Kyliánem zformovaný soubor Nederland Dans Theatre. Píše se, že autorským záměrem bylo pojmout ji jako studii hranice mezi nemocí a zdravím, normálností a šílenstvím a úvahu o normách, které oba protipóly definují. Co si však z jejího zhlédnutí divák odnese, je jen na něm. Kylián míří přesně do centra emocí, ale nediktuje, nesvazuje. Naopak. Přemýšlí a divák přemýšlí s ním.

Balet Národního divadla u příležitosti premiéry Gods and Dogs v rámci inscenace Kylián – Mosty času v listopadu vydá knihu nazvanou Budižkněčemu (v originále Bon qu’à ça de) – záznam rozhovorů Jiřího Kyliána s francouzskou publicistkou a administrativní ředitelkou opery ve Štrasburku Marie-Noël Rio. Poutavou knížku o tvorbě, inspiraci, lásce… životě pro české čtenáře přeložil dramatik Michael Lázňovský. Publikace bude v prodeji v Národním divadle.

Původní inscenace Kylián – Mosty času měla premiéru v loňském roce v rámci oslav 100. výročí vyhlášení samostatné Československé republiky. Od 21. listopadu bude uváděna v nové skladbě: Bella Figura, Petite Mort, Sechs Tänze (Šest tanců) včetně novinky Gods and Dogs. Další reprízy následují 22. 11., 8. a 11. 2.

Jsem rád, že si Jiří Kylián vybral pro Prahu právě tyto choreografie, které považuji za velmi senzitivní a které bezesporu patří k pokladům jeho tvorby,“ dodává k dramaturgii inscenace umělecký šéf Baletu ND Filip Barankiewicz.

Národní divadlo výrazně přispívá k známosti a oblibě Kyliánova choreografického díla v České republice, v minulosti uvedla díla Návrat do neznámé země, Polní mše, Dítě a kouzla, Petite Mort či Last Touch.

Jiří Kylián
Jiří Kylián (1947, Praha) je jedním z našich nejuznávanějších a nejrespektovanějších umělců, a to v celosvětovém měřítku. Jeho práce je nesmírně rozmanitá a kreativní, neustále hledá nové cesty a způsoby vyjádření. Kyliánovo široké umělecké dílo, které čítá více než sto kusů, překvapuje svou emoční hloubkou, vnitřním rozechvěním, silnou dramatickou linkou, ale i hravostí. Dominantními tématy pro něj vždy byly motivy lásky a smrti a vše mezi tím. Je velmi úzce spjat s Nizozemským tanečním divadlem (Nederlans Dans Theater). V roce 1975 se stal jeho uměleckým šéfem, na této pozici působil od roku 1999, až do roku 2009 však zůstal kmenovým choreografem souboru.   Coby ředitel divadla uvedl na evropskou scénu mnohé dnes světově uznávané choreografy, jako je Mats Ek či Ohad Naharin. Mezi tanečníky, které inspiroval i k tvorbě, pak byli Nacho Duato, Paul Lightfoot, Patrick Marin, Mario Radačovský nebo Johan Inger. Kyliánova díla jsou inscenována napříč kontinenty. V loňském roce se Jiří Kylián (jako teprve třetí Čech v historii) stal členem francouzské Akademie des beaux-arts, což je nejvyšší pocta, kterou lze ve světě umění získat. V současné době se věnuje mimo choreografii také tanečním filmům a fotografii.

Tanec nevyjadřuje jen radost, smutek nebo jiné citové rozpoložení, může být i modlitbou, rituálem, terapií nebo intelektuální strukturou. Má nekonečné množství abstraktního nebo realistického ztvárnění. A když se dělá profesionálně, je to, jako by tanečník říkal: Já jsem umělecké dílo!“ Jiří Kylián.

Zdroj: Balet Národního divadla

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.