Závislost na cukru jde překonat i v období Vánoc

Drtivá většina Čechů, v současné době nejobéznějších Evropanů, jí nadmíru cukru. Myslíte si, že se vás to netýká, pokud nesladíte kávu a nepijete colu? Spousta potravin obsahuje cukr, aniž byste je museli doslazovat. Pečivo, konzervovaná jídla, některé mléčné produkty, dresinky a omáčky. Chutě na sladké jsou běžné, nikoli přirozené. Člověk si závislost na cukru buduje už od první oslazené lžíce. Je vůbec cesty zpět, pokud jíme sladkosti od batolecího věku? Martina Dvořáková, hlavní výživová poradkyně KetoDiet, ví, že ano.

Závislost, která se promíjí
Jsou zlozvyky, jež společnost netoleruje a ty, které chce tolerovat. Závislost na kofeinu a cukru patří do druhé skupiny. Víme, že nejsou pro naše tělo zdravé, ale raději to přehlížíme. Protože čokoláda přeci skvěle chutná a nic mi nedělá. Pravdou je, že cukr nám v malém množství opravdu neškodí. Problém nastává, když je ho moc. „Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) by měl člověk zkonzumovat maximálně 50 g cukru za den, ideálně 25 g (6 čajových lžiček). Evropané jí v průměru 100 g cukru, Američané až 125 g. Takto významně překročená doporučená denní porce negativně ovlivňuje naše zdraví,“ upozorňuje Martina Dvořáková. Tato dávka představuje veškerý cukr uměle přidaný do potravin, např. limonád, sladkostí, polotovarů nebo do kávy/čaje.

Stokrát opakovaná a stokrát přehlížená pravda o cukru
„Méně slaďte, budete zdravější.“ Tuto větu v životě slyšel snad každý Čech. Obvykle se k ní přidává i upozornění ohledně cukrovky a obezity. „Cukr přispívá k obezitě, jež bývá častým spouštěčem diabetu II. typu (cukrovky). Sacharidy naše tělo potřebuje, ale ne tolik, kolik jich běžný Evropan sní. Stačí nám minimum pro správnou funkci nervové soustavy,“ pokračuje Martina. Obezita a diabetes nejsou jedinými následky zbytečně vysoké konzumace cukru. Jsou to také kardiovaskulární onemocnění (infarkt, mrtvice), častější únava nebo mdlá či aknózní pleť.

Jak z toho ven
Pokud se rozhodnete zatočit s cukrem, tak budete potřebovat silnou vůli a potraviny, které vám od něj pomůžou upustit. Nejlepším začátkem je vynechání sacharidů ve stravě, kdy nesladíte a nedopřáváte si ani ovoce a škrobovou zeleniny (dýně, brambory, hrášek, kukuřice, mrkev). Zároveň nekonzumujete průmyslově zpracované potraviny (polotovary, omáčky, mléčné výrobky s příchutí). První 3-4 dny budou nejtěžší, ale později chutě na sladké ustanou. Vaše chuťové buňky budou daleko citlivější a začne vám stačit např. pouze fruktóza v ovoci. Přirozeně pak nebudete mít chuť na sladké, protože vám přijde jednoduše přeslazené. Posléze, přibližně týden po začátku cukrového půstu můžete zařazovat i zmíněnou zeleninu, později ještě ovoce. K cukru se už nevracejte. Pokud vás vidina takového detoxu doslova děsí, zkuste cukr nahradit alespoň ovocem nebo alternativními sladidly. Martina Dvořáková nedá dopustit na čekankový sirup nebo březový cukr (xylitol).

Vánoce a jiné nástrahy
S blížícími se svátky a oslavami se může zdát, že cukr číhá všude. I se zdravým životním stylem se nemusíte vzdávat cukroví nebo vánočky. Sobě a návštěvníkům můžete naservírovat nízkosacharidovou variantu cukroví. Tady jsou recepty na tři dobroty bez výčitek.

Mandlové kuličky
Suroviny:
● kakao, 2 polévkové lžíce
● KetoDiet Proteinový nápoj s čokoládovou příchutí, 1 sáček
● mandlová mouka, 3 polévkové lžíce
● mandlové máslo, 3 polévkové lžíce
● strouhaný kokos, 2 polévkové lžíce

Postup:
Smícháme mandlové máslo, mleté ořechy, strouhaný kokos, kakaový prášek, proteinový nápoj s příchutí čokoláda a vše zapracujeme do těsta. Rozdělíme na 12 stejných částí, ze kterých tvoříme kuličky. Jednotlivé kuličky pak obalujeme v kokosu a kakaovém prášku. Kuličky jsou přirozeně bezlepkové.

Vanilkové rohlíčky podle Martiny Dvořákové
Suroviny:
● celozrnná špaldová mouka hladká, 100 g
● KetoDiet proteinová vanilková kaše, 1 sáček
● mandlová mouka, 100 g
● máslo, 100 g
● sušené sójové mléko na obalení
● vejce, 1 kus

Postup:
Všechny ingredience pořádně rozmícháme a zpracujeme do těsta, které necháme odležet v lednici minimálně hodinu. Z těsta vyválíme tenký́ váleček, ten rozkrájíme asi na 5 cm dlouhé nudličky a z nich vytvarujeme malé rohlíčky. Skládáme je na plech vyložený pečicím papírem, vložíme do trouby vyhřáté na 160 stupňů a pečeme 15 minut.

Náš TIP:
Ještě horké rohlíčky obalujte v sušeném sójovém mléku.

Čokoládové pracny
Suroviny:
● březový cukr xylitol, 3 polévkové lžíce
● kakao, 3 polévkové lžíce
● kypřicí prášek do pečiva, 1 čajová lžička
● mandlová mouka, 70 g
● máslo, 35 g
● sušená syrovátka, 20 g
● vaječný žloutek, 2 kusy

Postup:
Všechny suroviny smícháme a rukama vypracujeme těsto, které vtlačíme do formiček na pracny. Pečeme v troubě na 180 °C asi 8 min.

Zdroj a foto: Ketodiet

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.