Brno má nový artefakt – znovuzrozený hotel Passage

Brněnský hotel Passage je jak znovuzrozený, a to nejen díky návratu ke svému původnímu názvu. „Moderní velkoměstský palác“ z roku 1928 architekta Bohuslava Fuchse, ve kterém kdysi Jaroslav Ježek složil svůj slavný Bugatti step, prošel kompletní rekonstrukcí. Výsledkem je nový boutique hotel s instalacemi předních umělců, které poutají už na fasádě hotelu. Právě sklo a dřevo designové proměně dominují.

Luxusní hotel Passage na brněnské Lidické ulici (tehdy Nové) byl postaven po vzoru švýcarských hotelů. Byl vrcholným dílem známého brněnského stavitele Antonína Müllera a ve své době disponoval vymoženostmi typu vlastní elektrárny, která zajišťovala provoz pro případ výpadku městské sítě. Aby nebyly hosté ničím rušeni, používaly se v objektu výhradně světelné signály. Vyhlášená koncertní kavárna, akvárium s dvaceti hektolitry vody, zrcadlový sál pro bankety a svatby, ale i skvělá domácí kuchyně, to vše lákalo do hotelu Passage hosty z celé Evropy. Byl mezi nimi v roce 1931 např. i soubor Osvobozeného divadla s Jiřím Voskovcem, Janem Werichem a především Jaroslavem Ježkem. Ten, okouzlen tehdejším vítězstvím francouzského jezdce Louise Chirona na voze Bugatti ve Velké ceně Československa na Masarykově okruhu (odtud pochází „jezdí jako Širón“), zkomponoval právě zde svůj slavný Bugatti step.

Minulost připomínají názvy Bugatti, V+W a Chiron
Někdejší šarm hotelu, který byl po znárodnění přejmenován na Slovan, vrátila objektu právě dokončená rekonstrukce. Její zásluhou se hotel Passage proměnil nejen v boutique hotel s více než stovkou pokojů, restaurací a rozsáhlým kongresovým zázemím, ale i v nový brněnský artefakt. „Hotel byl před zavřením zcela vybydlený, my jsme mu chtěli vdechnout nový život, proto rekonstrukci pro sebe nazýváme znovuzrozením. Chtěli jsme vytvořit moderní, výtvarně zajímavý, ale zároveň útulný designový hotel, ve kterém by se hosté cítili dobře. Byla to rozsáhlá rekonstrukce, slavnou historii tak připomínají už jen názvy, restaurace Bugatti a pokoje suite V+W a Chiron,“ komentují rekonstrukci majitelé hotelu.

Ornamenty, kyvadlo a lustry od významných umělců
Výtvarný záměr naplnili především tři umělci: Představitel abstraktní malby Petr Kvíčala (jeho liniové ornamenty na skleněné fasádě a nástropní malby nad barem), sklář Martin Rosol (Foucaultovo kyvadlo v atriu hotelu zavěšené ve výšce 12 m, jehož ideovou předlohou byla strohá, funkcionalistická forma svítidel z roku 1930) a návrhář svítidel a instalací Jaroslav Bejvl ml. (Lustry v konferenčním sále a skleněná instalace v atriu doplňující kyvadlo – zavěšené kapky prostupují úzkým prostorem a jejich kompozice mění svoji podobu z míst, ze kterých je může návštěvník sledovat. Instalace je tvořena 96 kusy skleněných, 120 cm dlouhých, ručně tvarovaných kapek. A dále pak křišťálová svítidla v pokojích).

Dřevěné podlahy Kährs jako dělicí paravány
O design, ale především útulnost se naopak stará přírodní a ze své podstaty nejen pocitově hřejivý materiál – dřevo, resp. dřevěné podlahy v mnoha svých podobách. Náročné slaďování jednotlivých odstínů dřeva používaných v interiérech pro podlahy, nábytek a další zařízení v současnosti odpadá díky aktuálnímu trendu – využití krytin nejen na podlaze. Dřevěné krytiny Kährs tak v hotelu Passage tvoří nejen tradiční podlahy ve společných prostorách i na pokojích, ale truhláři z nich obložili i stěny, schody, zapuštěné soklové lišty, použili je jako surovinu pro výrobu stolů a nábytku vůbec. Vytvořili z nich také paraván, kdy jednotlivé téměř třímetrové lamely dubových podlah z kolekce Kährs Grande tvoří v apartmánu Chiron originální předěl mezi obývací částí a šatnou. Stejná krytina Dub Citadelle z kolekce Kährs Grande (2800 x 260 x 20 mm) se vzhledem starých prkenných podlah (mořené, ručně škrábané, v přírodním oleji) byla zvolena i pro restauraci Bar & Lounge Passage, kde jí byl obložen bar, či bufetový ostrůvek v snídaňové restauraci Bugatti. Zbývající standardní pokoje jsou laděny do méně výrazných barev a struktur v podobě Dubu bílého CD z kolekce Kährs Atelier, i v těchto pokojích však nezůstaly podlahy jen ve vodorovné poloze na zemi.

„Komunikace s investorem byla výborná, od začátku měl jasnou představu, že podlahy nepoužijeme pouze na zem, ale vyrobíme z nich nevšední atypické prvky, jako jsou stěny, předěly místností nebo třeba stoly. Dokonalé sladění interiéru je trendem současnosti a podlahové krytiny svojí všestranností tomuto trendu maximálně vyhovují. A pokud použijete dekory a odstíny té nejvyšší kvality, které Kährs nabízí a které si investor pro projekt vybral, výsledný dojem je opravdu luxusní,“ říká Mgr. Philipp Kratochvíl ze společnosti Kratochvíl parket profi, která tradiční švédskou značku dřevěných podlah Kährs k nám dováží.

Petr Kvíčala patří k významným osobnostem české abstraktní malby, je autorem ornamentů na skleněné fasádě hotelu Passage. Použity jsou tři základní liniové ornamenty, které jsou vedeny ve dvou křížících se směrech. Ornament je něčím, co nás chrání před chaosem, nebezpečím, nerozuměním. Je to řád za věcmi, za světem, neviditelný, ale účinný. Směry ornamentů vycházejí z pravoúhlé funkcionalistické architektury.

Foucaultovo kyvadlo je pojmenované po francouzském fyzikovi J. B. Leónu Foucaultovi, který na něm poprvé v roce 1851 potvrdil, že se planeta Země otáčí kolem své osy. Kyvadlo je zavěšeno v atriu hotelu Passage ve výšce 12 metrů, váží kolem 100 kg a skládá se ze 7 skleněných kruhů. Bylo vyrobeno podle návrhu Martina Rosola ve firmě Glass Industries v Rochestru ve státě New York. Kyvadlo je zde využito jako prvek, který evokuje neustálý časoprostorový pohyb a zvýrazňuje uměleckou výpověď. Představuje pohyb v čase, který se nedaří zkrotit, dohonit, odklonit, natož zastavit. Čas je neúprosný a měří všem stejnou měrou.

Jaroslav Bejvl mladší, pokračovatel rodinné tradice sahající až do roku 1962, je známý jako návrhář svítidel a instalací. Vznik skleněné instalace byl iniciován skulpturou Martina Rosola s názvem „Foucaultovo kyvadlo“, prvkem, který představuje pohyb v čase a prostoru, která je součástí malého atria hotelu Passage. Instalace závěsných, skleněných prvků doplňuje kyvadlo a symbolizuje pomíjivost života. Zavěšené kapky prostupují úzkým prostorem a jejich kompozice mění svoji podobu z míst, ze kterých je může návštěvník sledovat – v různých výškách a horizontech. Instalace je tvořena 96 kusy skleněných, 120 cm dlouhých, ručně tvarovaných kapek – krápníků. Výrazné tvarování optických detailů křišťálu je podbarveno speciálně natavenými odstíny sklovin „únorová modř“, Smoky taupe a Amberu.

Lustry v konferenčním sále – ideovou předlohou byla strohá, funkcionalistická forma svítidel z roku 1930, které jsou instalovány v budově Vrchního soudu v Praze. Inspirací je tedy předmět datovaný do stejné doby, jako samotný brněnský hotel Passage. Monumentalita lustru je tvořena 16 velkými, kovovými rameny o rozvinuté délce 165 cm, která jsou na vrcholu osazena tzv. skleněnými tulpnami z českého křišťálu s ručně vybroušeným dekorem. Celkovou kompozici svítidla doplňují křišťálové prizmy zavěšené z jednotlivých ramen.

Standardní pokoje hotelu Passage jsou laděny do méně výrazných barev a struktur v podobě Dubu bílého CD z kolekce Kährs Atelier, dováží KPP, i v těchto pokojích však nezůstaly podlahy jen ve vodorovné poloze na zemi a interiéry doplnily i designové lampy Jaroslava Bejvla mladšího.

Zdroj: Hotel Passage

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.