Lekce home office: Když v práci z domova plavete

Pokud se vracíte do režimu práce z domova, mohou nastat dva scénáře. Buď se budete cítit jako ryba ve vodě, protože se zbavíte všudypřítomného ševelení kanceláře, které vás možná často rozčilovalo a nenechalo vás se soustředit. Děti jsou v dopoledních hodinách ve škole a vy máte na své úkoly božský klid. Pracujete usilovně, precizně a máte jasný vnitřní plán. To je ideální stav, který dává práci smysl, drive a těší nejen vás, ale také vašeho zaměstnavatele. Jenže co když to tak není…

Jak to ale udělat, když patříte do kategorie lidí, kteří v režimu home office „plavou“? Odborník na produktivitu, interim manažer a šéf společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. Jiří Jemelka tvrdí, že zásadní je sebekázeň, a pokud ta pokulhává, pak vás do latě může srovnat plánování: „Udělejte si plán nejen pracovní náplně, ale všeho, co vás v daném dni čeká. Sedněte si k psacímu stolu, vezměte blok a pište. Nemusíte mít aplikaci na time management ani vymazlený bullet journal, abyste byli efektivní. Plán vám dá představu, kolik času které denní aktivity stojí. Buďte nekompromisní. Pak soupis srovnejte s realitou. Porovnejte, co jste nestihli, co vám zabralo více času, než jste očekávali. Co bylo naopak rychlejší a snazší, než jste si mysleli? Prokrastinovali jste? Čím? Na základě zodpovězení těchto dotazů můžete svůj denní home office režim přehodnotit a optimalizovat. Mimo to zjistíte, jaké jsou vaše silné a slabé stránky v této disciplíně.“ Pokud jste úplný začátečník, možná pro vás bude základní plánování nejdříve trochu složité. Nepolevujte. Jako každý jiný zvyk si je brzy osvojíte a budete moci jít ještě do větší hloubky. Postupně si rozepište, které přípravné a dílčí kroky bude každý jednotlivý pracovní úkol vyžadovat. Tím ještě více můžete nahlédnout pod pokličku kuchařky úspěchu. A budete mít také argumenty pro šéfy, pokud by oni sami například podcenili, kolik úsilí a času jednotlivé úkoly stojí. Při home office může být určitou slabinou komunikace. Například nezastihnete kolegy, jejichž reakce je nezbytná, avšak nepřichází včas. Nebuďte z toho otrávení, a pokud můžete, narýsujte s šéfy strategii komunikace ještě dříve, než bude „projekt“ home office spuštěn.

Některé výzkumy tvrdí, že ideální je mít pro práci prostředí čisté, uklizené a uspořádané. Mnoho kreativců ale naopak dává přednost drobnému tvůrčímu chaosu, který je vnitřně stimuluje. Zkuste zjistit, který typ uspořádání pracovního prostoru vám vyhovuje. „I když se lišíme v preferencích, vždy bych doporučil si pracovní prostředí udělat především pohodlné. Základem pro vaši produktivitu je dostatečný přísun denního světla nebo alespoň možnost přisvítit si lampičkou, jejíž záře nadměrně nebude namáhat oči. Denní světlo je faktor, který znatelně ovlivňuje naši výkonnost, protože působí na neuroendokrinní soustavu řídící bdělost a spánek,“ upozorňuje Jiří Jemelka.

Neméně důležitá je ergonomie pracovního místa. Základem je dostatečně velký stůl, na nějž budete moci odložit všechny své podklady, ale vejdete se na něj i s laptopem nebo počítačem. Neváhejte také s nastavením správné výšky, která dokáže významně ulevit pohybovému aparátu, zejména zádům, krční páteři a také rukám. „Velmi důležité je zvolit správné sezení. Židle od jídelního stolu ani zdaleka nenaplňuje možnosti pro vaše pohodlí. Potřebujete ideálně kancelářské křeslo, jehož výšku, sklon zádových opěrek včetně té hlavové lze dobře nastavit. Díky správnému posedu nebude člověk přetěžovat bederní páteř, nebude trpět bolestmi zad a hlavy, které mohou pracovní nasazení značně snížit. Navíc se vám díky správnému sedu otevře hrudník a vy budete moci lépe a hlouběji dýchat, což má pozitivní vliv na saturaci krve a následně i mozku kyslíkem. A jak víme, kyslík mozek pro svou práci potřebuje, do značné míry na okysličení této tkáně záleží naše úroveň pozornosti a kreativity,“ doplňuje Jiří Jemelka. Pokud vás trápí únava rukou, určitě nezapomeňte ani na područky, díky nimž ulevíte ramenům.

Mozek se nedokáže koncentrovat v kuse 8 hodin. Proto má význam udělat si pravidelné denní přestávky. Ty si naplánujte tak, aby co nejlépe korespondovaly s vaším denním rozvrhem. „Doporučuji přestávky dělat po 2,5 až 3 hodinách intenzivní práce. Neplýtvejte jimi ale na brouzdání po sítích. Naopak. Zvedněte se ze židle. Protáhněte se, zkuste pár cviků z jógy, projděte se. Zhluboka přitom dýchejte. Využijte příležitost otevřít si okno, podívat se do zeleně. To vše dokáže zaktivovat jiná centra v mozku a ulevit těm namáhaným při pracovním nasazení. Oční jóga také vůbec není k zahození a je vhodná především pro ty, kteří celý den tráví koukáním do monitorů. Tyto aktivity vás během 15 až 20 minut občerství natolik, že zvládnete pracovat další část dne svěží a plni elánu,“ prozrazuje své triky Jiří Jemelka.

Neméně důležitým faktorem pro spokojený přechod na režim home office je klid v domácnosti. V těch dvoučlenných bez dětí je vyjednání podmínek relativně snadné. Ve vícečlenných rodinách, zejména s malými dětmi, to však bývá mnohem složitější. „Lidem radím, aby si udělali rodinnou poradu. Vysvětlete ratolestem i dalším rodinným příslušníkům, že práce z domova není to samé, co dovolená a že se na ni musíte koncentrovat. Vymezte jim mantinely, kdy budete potřebovat nejvíce klidu. A zkuste dětem najít alternativní program, aby se zabavily. Samozřejmě je to jiné, když máte doma předškoláky a když máte doma školáky. Děti starší 10 let obvykle už nějaký čas o samotě zvládnou a mohou si dělat v době, kdy pracujete, úkoly nebo se mohou pustit do jiné školní nebo mimoškolní přípravy. Děti menší budou pozornost dospělého pochopitelně potřebovat mnohem více. Pokud je to možné, neostýchejte se poprosit o pomoc babičku, své rodiče, tetu nebo třeba starší sousedy, se kterými se blízce znáte a vaše děti je mají rádi,“ vybízí k zacházení se sociálním zázemím Jiří Jemelka.

Práce z domova nakonec může odkrýt také nečekaný potenciál, který ve vás dřímá. Možná zjistíte, že jste schopni stihnout to, co vám v kanceláři zabere osm hodin, za hodin šest. Zjistíte, že se na práci lépe soustředíte. Naučíte se efektivněji komunikovat a nakládat s vlastními zdroji. Můžete například z uspořeného času získat prostor pro to, abyste firmě odhalili váš skrytý potenciál a vydláždili si cestičku k povýšení nebo práci snů. Nebo naopak můžete tento čas věnovat seberozvoji a sebevzdělávání. Tím, že nemusíte dojíždět, hodiny navíc získáte také. Investujte jej do toho, co vás baví a naplňuje, buďte s rodinou, věnujte se koníčkům. „Ve světě businessu se opomíjí jedna velice důležitá věc. Odpočatý zaměstnanec, který je spokojený a má čas i sám na sebe, odvádí daleko kvalitnější práci, která organizaci posouvá dále a příznivě ovlivňuje přidanou hodnotu výrobků a služeb. Proto bych rád současně apeloval na zaměstnavatele, aby se o své lidi skutečně zajímali a s režimem home office jim neváhali trochu pomoci. A na druhou stranu bych byl velice rád, aby tento režim zaměstnanci nebrali jako dovolenou, jejímž prostřednictvím mohou své povinnosti obcházet. Je sice lákavé udělat si den volna navíc, ale bez produktivity se bohužel prosperující ekonomika, z níž posléze plynou benefity jako zdravotní péče či zajištění ve stáří, neobejde, “ uzavírá Jiří Jemelka.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.