Zbavte se viscerálního tuku nejen kvůli štíhlé linii

Že je viditelná nadváha zdraví nebezpečná, je všeobecně známo. Jenže v ohrožení zdraví mohou být i lidé zdánlivě štíhlí. Důvodem je viscerální tuk, jenž obaluje naše břišní orgány a zvenku není vidět. Jeho role je významná, ochraňuje zmíněné orgány. Problém nastává, když je ho příliš. Pak totiž zvyšuje riziko rozvoje řady mnoha vážných onemocnění. Existují však zvyky a cviky, které množství útrobního tuku snižují.

Dobrý sluha, zlý pán
Viscerální tuk plní ochrannou funkci u orgánů uložených v břišní dutině. Jedná se o žaludek, játra a žlučník, slinivku, střeva a také ledviny s nadledvinkami. Vedle ochrany funguje také jako tepelná izolace a zásobárna energie. Určité množství tuku je nutné i pro správný metabolismus vitaminů rozpustných v tucích a tvorbu hormonů. Jakmile jeho míra v těle stoupne nad normu, začíná být zle. „Vyšší množství viscerálního tuku je spojeno s rozvojem řady kardiovaskulárních onemocnění, cévní mozkovou příhodou, diabetem II. typu, rakovinou, ale i třeba demencí nebo depresemi. Zákeřnost tohoto efektu tkví v tom, že viscerální tuk nesouvisí s viditelnou nadváhou. Ukazatelem sice může být poměr obvodu pasu a boků, ale ani ten není stoprocentní – ženy mají přirozeně širší pánev. Varovat nás může náš životní styl. Nedostatek pohybu, nevhodná strava, nedostatek spánku, stres, genetika to vše jsou faktory, které způsobují ukládání viscerálního tuku a není radno je v dlouhodobém horizontu přehlížet,“ říká Jiří Skála, výživový poradce a fitness trenér české společnosti KetoDiet. Naopak podkožní tuk, formující naši postavu, nepředstavuje tak značné riziko pro naše zdraví.

Proč je ho moc?
Odpověď na tuto otázku není tak jednoduchá, jak by se zdálo. Větší množství útrobního tuku nespočívá pouze v nadměrném příjmu kalorií. „Svoji roli hraje i stres, kvůli němuž se v těle produkuje hormon kortizol. Ten je spouštěčem ukládání tuku na horší časy. Stejný efekt má i nespavost, zvyšující se věk a hormonální výkyvy. Co se týče jídelníčku, vedle přejídání je to také nepravidelná strava nebo hladovění. Tím organismus opět dostáváme do stresu,“ vypočítává Jiří Skála.

Jak se toho zbavit
S nadbytkem tohoto tuku lze něco dělat. První cesta vede přes úpravu jídelníčku. Vzdejte se nebo radikálně omezte příjem cukru včetně toho v různých omáčkách, dochucovadlech, ochucených mléčných výrobcích. Týká se to také bílé mouky a produktů z ní. Rovněž se vyhněte smaženým jídlům a uzeninám ve větším množství. „Lidské tělo potřebuje všechny makroživiny. Ze sacharidů raději volte ty komplexní v podobě luštěnin, škrobnaté zeleniny a celozrnných obilovin. Zdravé tuky najdete v avokádu, oříšcích, semínkách a olivovém oleji. Klíčové jsou bílkoviny, při jejich nedostatečném příjmu dochází ke zpomalení metabolismu a ukládání podkožního i viscerálního tuku. Jestliže jste jich doposud přijímali málo, je dobré navyšovat jejich obsah ve stravě postupně, ideálně na 1-1,5 g bílkovin na 1 kg naší hmotnosti. Podpoříte jimi výživu svalové hmoty, která zrychluje metabolismus a díky níž lépe využíváme energii z uložených tuků,“ říká výživový poradce a doplňuje: „Pomůže samozřejmě i cvičení. Volte kardio sporty – běh, plavání, cyklistiku či HIIT. Důležité je cvičit pravidelně a hlavně si pohyb nezošklivit. Dejte si čas na regeneraci a najděte si aktivitu, která vás bude dlouhodobě bavit. Váš štíhlejší pas, a především tělo vám poděkují,“ uzavírá Jiří Skála.

Zdroj: KetoDiet, foto: archiv

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.