8 tipů pro jarní detox

Jaro je ideální čas, jak nastartovat tělo i mysl a začít žít trošku jinak, aktivněji, veseleji… Jaký recept na jarní detox má třeba tanečník, instruktor cvičení nebo moderátorka?

1. Jana Havrdová, prezidentka České komory fitness a Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, www.fisaf.cz
„Jaro s sebou přináší mnohem více možností, jak si zasportovat venku v přírodě. Já osobně se nejvíc těším na rodinné projížďky na kolech, které mě baví mnohem víc, než když se jedu projet samotná. Ostatně je známé, že k motivaci jít sportovat velkou měrou přispěje, pokud máte společníka se stejným zájmem. A nemusí se jednat jen o párové sporty, jako je tenis nebo badmington. I svižná procházka s rodinou či přáteli je skvělou příležitostí, jak mít pravidelný pohyb a být venku. Pro spoustu lidí je skvělou motivací mít sparing partnera třeba na běhání. Ale pokud máte běh jako meditaci a čas, jak být sám, je to také v pořádku. Já například běhám sama nejraději, nepouštím si žádnou hudbu ani mluvené slovo a jen si užívám přítomný okamžik. Vedle fyzické zátěže si tak skvěle vyčistím hlavu a svět je hned lepším místem pro život.

 2. Kristina Kloubková, moderátorka a tanečnice, www.essente.cz
„Jakmile vysvitne první jarní sluníčko, musím vyrazit ven. Pobyt s rodinou nebo přáteli v přírodě je pro mě ten nejlepší relax. Na čerstvém vzduchu rychle zapomenu na všechny negativní zprávy poslední doby a dobíjím si energii ze slunce a z pohody kolem sebe. I pleť nechám odpočinout od nánosů líčidel, která jsou jinak při mé práci nezbytností, ale nikdy ji nenechám zcela bez ochrany, protože dobře vím, jak můžou být první jarní paprsky zrádné. Zvykla jsme si používat celoročně Essenté Denní krém se SPF 50, který je lehký, pleť dobře hydratuje, ale především dokáže pleť dokonale ochránit před UVA i UVB zářením, takže mám vždy jistotu, že si můžu jarní sluníčko užívat zcela bez obav.“

 3. Štěpánka Štrougalová, plavecké a dětské centrum Baby Club Juklík, www.juklik.cz
„Nejen na jaře, ale po celý rok je velkým pomocníkem při podpoře imunity otužování. Například mám léty vyzkoušenou teorii, že má-li dítě o jednu vrstvu méně než rodič, je vše v pořádku. Proto není třeba nutit ho oblékat si bundu nebo mikinu, když tvrdí, že mu není zima. Děti jsou mnohem aktivnější než my dospělí, a pohybem se rychle zahřejí. Také se mi osvědčilo zvykat děti hned odmalička při koupání a sprchování spíše na chladnější vodu – přijde jim to běžné a tělu to pomáhá s vytvořením přirozené bariéry proti nemocem. A moc se mi líbí tvrzení, kdy bylo dokázáno, že u optimisticky naladěných lidí se v krvi nachází vyšší hladina protilátek posilujících imunitní systém. Hned máme další důvod víc se smát.“

4. Andrea Dostálová, České ghíčko, www.ceskeghicko.cz
„S příchodem jara přecházím naprosto přirozeně na lehčí stravu. Tak jako mívám v zimě chuť na vydatné polévky, na jaře mi udělají největší radost lehká bezmasá jídla. Třeba zeleninová směs připravená na přepuštěném másle je úžasně křehká a pokaždé chutná trochu jinak, záleží, jaký druh zeleniny a koření použijete. Výsledek je ale pokaždé skvělý – ghíčko totiž dokáže zvýraznit chuť i té nejobyčejnější zeleniny a dodá jí jedinečné aroma.“

Recept: Křehká zeleninová směs připravená na ghíčku
Suroviny na dvě porce: 1 malá cibule, 1 menší cuketa nebo lilek, 1 menší mrkev, 2 červené papriky, 1 žlutá paprika (může být i jiná zelenina – např. hrášek, kukuřice, řepa, mangold, dýně, celer, petržel), 1 stroužek česneku, 1 lžíce Ghí od Českého Ghíčka, koření: pepř, oregano a bazalka dle chuti, sůl

Postup: Zeleninu omyjeme a osušíme. Cibuli oloupeme a nasekáme nadrobno. Cuketu nebo lilek neloupeme, pouze odkrojíme tuhé části. Pak je nakrájíme na kolečka silná asi 3 mm. Mrkev oloupeme a nakrájíme na tenká kolečka. Papriky podélně rozkrojíme a zbavíme semínek. Poté je rozkrájíme na širší proužky. Česnek oloupeme a rozkrájíme na drobné plátky. V hlubší pánvi necháme rozpustit 1 polévkovou lžíci Ghí od Českého Ghíčka a nasypeme do něj koření, aby se krásně rozvonělo. Postupně přidáme zeleninu – nejprve necháme zesklovatět cibuli, pak na ni vložíme kolečka cuket, mrkve a proužky paprik. Zvolna restujeme za stálého promíchávání, celkem asi 12 minut. Na závěr přidáme nakrájený stroužek česneku (pokud bychom ho přidali hned na začátku, mohl by zhořknout). Vše zlehka promícháme a dochutíme.

5. Martina Žáčková, Spa Hotel Lanterna, Velké Karlovice, www.lanterna.cz
„Za krásný způsob, jak přivítat jaro a načerpat novou energii, považuji procházku naší malebnou beskydskou přírodou, a to nejlépe s nordic walking holemi. Ostatně, jak pozoruji u nás v Resortu Valachy, kouzlu severské chůze podléhá stále více lidí. A není divu – v CHKO Beskydy jsou pro ni ideální podmínky. I proto jsme pro naše hosty připravili několik speciálních nordic walking okruhů v délce 7 až 12 kilometrů a k nim i názornou mapu. S hůlkami jsou procházky zábavnější, zároveň vás hřeje vědomí, že děláte něco užitečného pro své zdraví. Proto doporučuji využít příležitosti, třeba v rámci dovolené, kdy vám hole přímo na místě pobytu ochotně a zdarma půjčí.“

6. Kristýna Přibylová, profesionální dětské tělocvičny Monkeyˈs Gym, www.monkeysgym.cz
„Jaro nám dává spoustu nových možností, jak si zasportovat venku. Myslím, že je to to nejlepší, co můžeme pro své zdraví udělat. V Monkeyˈs Gym jsme už před pár lety s úspěchem zavedli dětské kurzy in-line bruslení, na které se děti velmi těší. Pevně věřím, že se budou moct uskutečnit i letos. Kromě pohybu na čerstvém vzduchu se při nich děti naučí spoustu nových dovedností – především správně padat a brzdit, což je pro bezpečné in-line bruslení to nejpodstatnější. Jako další pohybovou aktivitu jsme pro děti připravili Tanečky pro nejmenší, což jsou online lekce tance pro děti od tří let, při nichž se můžou každý týden naučit jeden krátký zábavný taneček a zatančit si ho pak s kamarády třeba venku na zahradě.“

7. Václav Kuneš, choreograf a umělecký šéf souboru 420PEOPLE, www.420people.org
„Pro mě vždy zůstane zaručeným životabudičem, a to nejen na jaře, ale po celý rok, umění. Věřím, že tanec, zpěv, hudba – prostě živé umění – má šanci nabíjet, inspirovat, pohladit po duši nebo i motivovat. Pokud tedy můžu dát svůj tip, jak si přivolat dobrou náladu a dodat životní energii, doporučuji online návštěvu našich tří nových tanečních představení: OHNĚ STROJE – KONKURZ, THROUGH GLASS a ORĪGĪ, které se natáčely v našem novém studiu Maiselovka, (na Nové scéně), ale i v autobusu, a dokonce i v lese se tančilo… Další možností jsou pak online taneční hodiny pro veřejnost, kde se s námi můžete dokonale uvolnit, zapomenout na starosti i se mnohému naučit.“

 8. Jan Rybář, fotograf, www.iFotografovani.cz
„Nikde si tak nevyčistíte hlavu, jako v přírodě! A pokud ji ještě dokážete zachytit fotoaparátem nebo mobilem, můžete se tou krásou kochat i doma, třeba s rodinou nebo s partnerem… Pro ty, které fotografování nadchlo, zajímají se o něj a chtějí v něm udělat rychle skok vpřed, jsem natočil hned několik online kurzů, které jsou vždy plné praktických rad, tipů a návodů. Vybírat si můžete z kurzů Fotografem v 10 krocích, Tajemství kompozice pro foťáky i mobily, Jak skvěle fotit jídlo nebo Fotokouzla s iPhonem.“

Zdroj:  www.juklik.cz, www.monkeysgym.cz,  www.essente.cz, www.lanterna.cz, www.fisaf.cz, www.ceskeghicko.cz, www.420people.org, www.iFotografovani.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.