Lehkým šatníkem proti tíze situace? Jarní trendy jsou plné barev, vzorů a naděje!

Pandemie módní segment nešetřila. Ačkoliv oblast módní online e-commerce vzrostla o 14 %, celkově se odvětví o 10 % propadlo. To si tento 130miliardový byznys nenechal líbit a pro sezonu jaro/léto 2021 přichází posílen pokorou i novým sebevědomím. Navzdory výpadkům v dodavatelském řetězci brojí kreativní návrháři a módní domy proti chmurům spolehlivou cestou populaci chtějí obléct do pohodlného, a různými barevnými detaily, kombinací látek, vzorů a květin jakoby našeptávali tajné poselství: “Už nemusíš volit mezi oblečením na doma na ven. Tyhle hranice jsme smazali. Za nimi je svoboda. Život máš ve svých rukou.”

Není to poprvé, co módní průmysl reaguje na dění ve společnosti. Druhá světová válka například přinesla inovace v umělých materiálech, protože prioritně se látky používaly na uniformy a padáky. Co zbylo na příděl, naučily se ženy nastavovat (tak  vznikly třeba nylonové punčochy). Naopak minisukně spatřila světlo světa jako symbol sexuální revoluce (a zavedení hormonální antikoncepce) v 60. letech a koneckonců slavná hesla hippies jako “flower-power” také korespondovala s jejich šatníky.  Ekonomická krize v roce 2008 zase přivedla lidi k průměrnosti: okázalá loga a drahé značky vymizely z šatníků a nahradilo je jednobarevné oblečení tón v tónu.

Post-covidová móda kloubí pohodlí a šmrnc
Jestli se rok 2020 zapsal do módní historie, je to prolnutím domácího a veřejného v jedno: invencí teplákových souprav, které mohou konkurovat oblekům, či dlouhým svetrům a domácím šatům, které jsou stejně lenivé jako jsou glamour. Pohodlné kousky jako tepláky, legíny či overaly se mimochodem stále drží na špici vyhledávanosti, ukazuje Fashion (Re)search společnosti GLAMI. Rozsáhlá studie mezi 30 tisíci uživateli a více než 300 e-shopy zároveň slouží jako indikátor trendů.Trendy jsou založené na interních datech GLAMI, ve kterých jsme sledovali meziroční změny v období ledna a února 2020 a 2021. Změny pozorujeme pomocí nárůstu objednávek i toho, jak jsou procentuálně rozloženy v kategoriích,” vysvětluje Kristýna Rakovská, brand manager GLAMI, “zároveň jsme promítli trendy z přehlídkových mol Valentino, Versace, Chanel, Prada, Dior, MSGM, Burberry nebo Miu Miu.”

Teplákové soupravy zaznamenaly dle GLAMI obrovský nárůst už v předchozích výzkumech, nyní se meziročně zvýšilo jejich vyhledávání o 863 %. Mikinové šaty mají s nárůstem o 787% jasné stříbro. Overaly s meziročním růstem 165 % patří k další pohodlným kouskům oblečení, které spolu s dalšími kalhotami s vysokým pasem nechybí v žádné skříni. Objevily se také na přehlídkách Chanel či Saint Laurent.

Na vlně pohodlnosti se veze i oblast bot, kde tzv. workery zažívají obrovský boom. Meziročně jejich vyhledávání vzrostlo o 3350 % a minimálně na jaře budou tyto ikonické boty pod názvem Timerland’s ve své oblíbenosti nepochybně pokračovat.

Barvám budou vládnout pastelové tóny, vzorům květiny
Období jaro/léto 2021 barevně vynahradí tlumenější barvy z podzimu a zimy 2020. Jedním z nejzajímavějších jarních trendů jsou vkusné a zároveň odvážné pastelové barvy, které se objevily napříč módními přehlídkami. Převažovala světle modrá (Cerulean), lila (Purple Rose), královská modrá (Aqua) a světle zelená (Pastel Aqua). Nápadných pastelů se nebály ani značky, které mají konzervativnější pověst.

I móda letos ukázala, že má tuhý kořínek
Pro vzory je období pandemie nesmírně náročné, protože většina továren, kde se látky shánějí, byla uzavřena. Někteří designéři se rozhodli sáhnout po ověřených vzorech sezon předchozích či vsadit na jednobarevné látky. Ti odvážnější vzali situaci jako příležitost a nechali si látky tisknout a barvit interně, čímž vznikla velmi neobvyklá kreace potisků. Mezi hlavní bude patřit batika, květinové motivy, šachy a svislé pruhy.

O reportu
Fashion (Re)search je dlouhodobý výzkumný projekt vyhledávače módy GLAMI o stavu české módní e-commerce, založený na kontinuálním sběru dat. Hlavním cílem je lepší porozumění v dynamice trhu módní e-commerce. V tomto reportu jsme použili interní data GLAMI a data z módních přehlídek světových značek, které určují trendy.

O GLAMI
GLAMI bylo založeno v roce 2013 Tomášem Hodboďem a Michalem Jirákem jako vyhledávač pro vše, co se týká módy. Každý den GLAMI spojuje tisíce nakupujících se značkami a e-shopy na jednom místě. Díky chytré kategorizaci produktů a výběru módy šitému na míru každého jednotlivce GLAMI zjednodušuje objevování a nakupování módy.

Dnes zákazník v katalogu GLAMI.cz najde téměř 3 miliony produktů od více než 25 tisíc značek.  GLAMI patří do skupiny Inspigroup a působí již v 19 zemích světa.

Zdroj a foto: Glami

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.