Odborník radí: Jak se připravit na menopauzu?

Období klimakteria může do života ženy přinést řadu změn, ať už po fyzické či psychické stránce. Nemějte však obavy, přechod nemusí být žádným strašákem, když budete vědět, co očekávat a jak s možnými potížemi zatočit. Díky cenným radám odborníka docenta Tomáše Faita můžete bouřlivými vodami menopauzy poklidně proplout…

„Menopauza je přirozený proces. Tedy připravovat se na menopauzu, je jako připravovat se na život. A tak hesla jsou stále stejná: zdravý životní styl s dostatkem pohybu a pestrou stravou, optimální tělesná váha a minimalizace psychických stresů. Při takové startovací pozici je snazší zvládnout změny, které jsou sice zcela fyziologické, ale mohou svojí silou překvapit,“ uvádí doc. MUDr. Tomáš Fait, Ph.D., předseda České společnosti pro menopauzu a andropauzu, a dodává, že menopauza většinou nastupuje postupně. Začne nepravidelnostmi menstruačního krvácení, a pak se přidávají návaly horka a noční pocení. „Asi třetina žen prostě jen přestane menstruovat a nemá žádné jiné potíže. Dalším projevem menopauzy, který následuje i několik let po prvních příznacích je atrofie sliznice pochvy a močových cest spojená s problémy při styku a zhoršením udržení moči. Tiše pak roky ubývá kostní hmota, aby náhle překvapila zlomeninou při malém zatížení. I to je projev menopauzy,“ upozorňuje docent Fait na možné negativní dopady úbytku ženských hormonů, který s sebou přibývající roky přinášejí.

Hledejte pomoc v přírodě!
U každé ženy probíhá klimakterium jinak – u některých udeří silně, jiné jej snášejí bez větších obtíží. Proč tomu tak je? „Nástup i projevy menopauzy mají významnou dědičnou složku. Třetina žen nemá žádné jiné potíže, než vynechání menses. Velký význam má fyzická aktivita a to celoživotní. Ženy fyzicky aktivní většinou nemají příznaky akutního klimakterického syndromu,“ vysvětluje odborník Tomáš Fait. Průběh klimakteria tedy mohou dámy ovlivnit do jisté míry i samy svým přístupem. Vypomoci si mohou též přírodními prostředky. Nepříjemné symptomy mírní například různé byliny, obsažené v přírodních doplňcích stravy, které jsou k dostání v lékárnách. Osobně volím přírodní potravinové doplňky u žen s mírnými klimakterickými příznaky a žen, které nemohou či nechtějí užívat hormonální terapii,“ uvádí Fait. Nabídka doplňků na trhu je poměrně pestrá, proto je vždy důležité se zajímat o složení a také zda účinky daných látek jsou podložené nějakou klinickou studií.

Studie prokázala příznivé účinky ploštičníku a třezalky
K nejvíce vědecky prozkoumaným a klinicky ověřeným alternativám hormonální terapie patří výtažek z ploštičníku hroznatého – setkat se můžete i s latinským názvem Ci­micifuga racemosa či anglickým black co­hosh. Studie1) německých lékařů uveřejněná v roce 2007 proká­zala, že účinky látek z ploštičníku hroznatého je možné zvýšit ve spojení s extraktem třezalky tečkované. Studie je na poměry potravinových doplňků značně rozsáhlá, více jak 6000 respondentek opravdu není málo, to dává jejím příznivým výsledkům dostatečnou váhu. Kombinace ploštičníku a extraktu třezalky tečkované je tak vedle pylových extraktů a extraktu z fermentované sóji mým nejoblíbenějším přírodním prostředkem k léčbě klimakteria,“ přibližuje poznatky ze své praxe docent Tomáš Fait. Podle zmíněné německé studie se kombinace uvedených bylin ukázala jako optimální, přírodní a bezpečná alternativa, která je účinná proti negativním projevům klimakteria, jako jsou návaly horka a pocení, depresivní nálady a poruchy spánku. Kombinaci ploštičníku hroznatého s třezalkou tečkovanou obsahuje například produkt GS Merilin Harmony. „Většina uživatelek dosáhne výrazného zlepšení potíží během 2–4 týdnů. Důležité je, že účinek přetrvává i při dlouhodobém užívání,“ doplňuje Fait.

Najděte si čas na pravidelný pohyb!
Jak již bylo zmíněno, fyzicky aktivní ženy dokážou obdobím menopauzy proplout snáze. Najděte si proto čas na pravidelný pohyb, kterému ve svém harmonogramu vyhradíte pevné místo. Díky tomu se budete cítit lépe a zároveň se nemusíte bát přibývajících kil, jež bývají rovněž obávaným dopadem klimakteria. „K udržení tělesné váhy je potřeba po menopauze zvýšit výdej nebo snížit příjem energie. Na druhou stranu jistě není vhodný čas pro zahájení silových cvičení, a tak pro netrénované osoby je ideální nordic walking, plavání či jízda na kole,“ vyjmenovává docent Fait prospěšné druhy sportů, které můžete vyzkoušet i vy.

Změňte jídelníček!
Je známo, že kromě pohybu ovlivňuje průběh menopauzy i složení stravy. „Například Asiatky s vysokým celoživotním příjmem fytoestrogenů ve stravě mají významně nižší výskyt problémů v klimakteriu, nicméně pokud se přesunou do západních zemí a přijmou jejich stravovací zvyky, tuto výhodu ztratí,“ poukazuje na zajímavá fakta doktor Fait. Dbejte proto na vyvážený jídelníček, dostatečný přísun ovoce a zeleniny, ale také vitaminu D a vápníku, jelikož po menopauze dochází k úbytku kostní hmoty, proto je zapotřebí pevnost kostí podpořit. A čemu se naopak raději vyhnout? „U žen, které již potíže s návaly mají, se doporučuje vynechat kofeinové nápoje, silně kořeněné pokrmy či alkohol,“ varuje předseda České společnosti pro menopauzu a andropauzu.

Nemějte na sebe přehnané nároky!
Klimakterium je přirozenou součástí života všech žen. Tímto obdobím si každá z nich musí projít, stejně jako její maminka, babička i prababička. Přesto však lze mezi ženami 21. století a předchozími generacemi najít jisté rozdíly. Dnešní ženy jsou v menopauze výrazně déle než naše babičky, neb se dožívají vyššího věku, ale jejich vaječníky přestávají fungovat zhruba ve stejné době. To znamená vyšší riziko pro postmenopauzální osteoporózu,“ varuje odborník Fait. Daleko častěji dnešní ženy navíc zastávají významné funkce manažerské a mají zaměstnání bez dostatku pohybu. „To je spojeno s horším prožíváním klimakterických příznaků a také vyššími nároky na kvalitu života. Moderní žena si prostě nemůže říci: ‚To přejde‘, utřít se ručníkem a vrátit se k práci na poli. Očekává se od ní, že v práci nemá ani emoce natož návaly,“ upozorňuje na psychologickou rovinu klimakterických obtíží docent Tomáš Fait. Nenechte se přesto rozhodit! Zachovejte klid, nemějte na sebe přehnané nároky a uklidňujte se tím, že podobně prožívají svůj přechod i miliony dalších žen. Navíc nové milénium nepřináší jen zvýšené nároky, na druhé misce vah jsou také moderní prostředky, díky kterým se můžete s nástrahami přechodu vyrovnat snáze.

1) Briese et al. Black cohosh with or withou St. John´s wort for symptom- specific climacteric treatment – Results of a large-scale, controlled, ob­servational study. Maturitas 57 (2007) 405–414.

Foto: archiv Schutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.