Jak studenty připravit na budoucnost? Předmět podnikání pomáhá už přes 100 let!

Výchova studentů k podnikavosti zní jako nový směr, který reaguje na potřeby současného trhu práce. O její prosazení do škol po celém světě se však snaží nejstarší studentská organizace už přes 100 let. V lednu 2022 byla Junior Achievement Worldwide díky svým aktivitám v oblasti vzdělávání mládeže navržena mezi kandidáty na Nobelovu cenu míru.

Nepřipravenost absolventů na trh práce vnímali byznysmeni ve Spojených státech už začátkem 20. století. A to byl také důvod vzniku neziskové organizace Junior Achievement v roce 1919. Od té doby se organizace, jejímž cílem je podpora praktického vzdělávání na školách, rozšířila do 118 zemí světa a jen v Evropě jejími programy na podnikatelské myšlení prošlo bezmála 120 tisíc učitelů a přes 4,6 milionu dětí a mládeže. „Klíčem k modernímu školství je důraz na příklady ‚ze života‘. Je všeobecně známé, že trendem ve vyučování je posun k digitalizaci a projektové výuce, která přirozeně propojuje vědomosti z více oblastí, v reálu ale vždy záleží na škole a učitelích, zda chtějí dětem nabídnout něco víc než jen teorii v lavicích. Naše organizace má akreditované programy, které učitelům pomáhají zařadit podnikavost do výuky od nejmenších dětí až po vysoké školy, pro pedagogy organizujeme školení, konference a po celý školní rok jsme s nimi v kontaktu. Vysoce ceněná je také spolupráce s mentory z firem, kteří jsou k ruce jak studentům, tak kantorům,“ popsal ředitel české kanceláře Junior Achievement (JA Czech) Martin Smrž.

Českou pobočku Junior Achievement založil v roce 1992 podnikatel Tomáš Baťa. A i dnes, kdy JA Czech slaví své 30. narozeniny, čerpá z podpory jeho „pokračovatele“ a pravnuka Thomase Archera Bati. Její programy dodnes absolvovalo přes 425 tisíc mladých Čechů. Aktuálně je využívá desetina základních a 35 procent středních škol. „Předměty jako fyzika, chemie, hudební výchova, přírodopis mají v osnovách stále mnoho prostoru, přitom v rámci povinného vzdělávání na středních školách by 67 procent Čechů, studentů i rodičů, uvítalo podnikání. Změnám jsou nakloněny především mladší generace – ve věkové kategorii 15 až 34 let by podnikání jako alespoň volitelný předmět chtělo 83 procent Čechů. Nabídka předmětu podnikání se proto dostává do popředí zájmu nových uchazečů o studium na dané škole a často bývá i rozhodujícím faktorem při výběru školy,“ míní Martin Smrž.

Programy neziskové organizace Junior Achievement stojí na třech hlavních pilířích – příprava na zaměstnání, podnikavost a finanční gramotnost. „Ve vzdělávacích programech nejde o biflování, ale o převzetí odpovědnosti a zjištění, jak reálná práce funguje. Už předškolní děti se mohou učit, odkud ‚se berou peníze‘ a jakou mají hodnotu, zatímco středoškoláci pod vedením učitele dokáží reálně podnikat a spravovat vlastní byznys. Podnikavost a praktické obchodní zkušenosti – to jsou dovednosti, které se studentům hodí po celý život. Získají osobní nadhled, zdokonalí schopnost prezentace, kreativní a kritické myšlení, naučí se reagovat v krizových situacích a nabízet svá řešení. To vše je cílem rozvoje podnikavosti studentů. Účelem není, aby všichni po ukončení školy založili firmu, ale předat každému poznání, díky kterému se stane klíčovým členem týmu, ať už v soukromém, nebo veřejném sektoru,“ poukázal Martin Smrž.

Naopak tradiční výuka a rozdělení předmětů ve školách dlouhodobě naráží na stejný problém. Studenti netuší, jak nabyté informace uplatnit v praxi. Při vstupu na pracovní trh nemají dostatek potřebných zkušeností, trpí nejistotou a malou šancí na rychlé rozvinutí svého potenciálu. „Mladí lidé jsou inovátoři a na tom, jak je naučíme samostatně rozvíjet a uskutečňovat nové nápady, stojí rozvoj každé společnosti. I čeští studenti vnímají, jak důležité jsou pro jejich budoucí uplatnění měkké dovednosti, ale z mnoha ohlasů víme, že praktická výuka jim ve školách stále chybí. Je třeba zúžit spektrum povinných předmětů, přesunout některé do kategorie volitelných a nabídnout nové předměty, které reflektují požadavky měnící se společnosti. Vzdělávací programy jsou připraveny a detailně rozpracovány s návodnými postupy pro výuku, stačí je jen použít. Díky svému konceptu pomáhají studentům objevit své talenty a uvědomit si, jak se chtějí v budoucnu realizovat,“ uvedl Martin Smrž.

Zdroj a foto: www.jaczech.org a www.juniorachievement.org

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.