Jak se vyznat v dietách?

Zhubnout pár kilo potřebuje velká většina z nás, proto se snažíme vybrat vhodnou dietu, která nám pomůže vrátit se na vysněnou hmotnost. Jak se ale vyznat v různých dietách, které jsou v současné době oblíbené? Co znamená keto, krabičková nebo paleo dieta? To se dozvíte v následujícím článku.

Výběr diety podle zdravotního stavu
Nabídka dietních programů je velice široká, při výběru je ale potřeba dát pozor, protože každá dieta má svá specifika. Je nutné zjistit, na jakém principu dieta funguje a vybírat nejen podle toho, kolik kilogramů chceme zhubnout, ale také podle našeho aktuálního zdravotního stavu. U některých diet se dokonce doporučuje probrat s lékařem, jestli je pro nás dieta vhodná.

Ketodieta:
Princip ketodiety
Ketodieta je v současnosti velmi populární a má i dobré ohlasy. Dieta je založená na radikálním snížení příjmu sacharidů, jejich denní příjem se klesne až na 50 g. Pro srovnání, tato dávka přibližně odpovídá množství sacharidů ve dvou banánech. Na tak výrazné snížení příjmu sacharidů reaguje lidský organismus tím, že místo cukrů začne spalovat tuky a naše tukové zásoby začnou mizet. Proces, při kterém tělo místo cukrů spaluje tuky, se nazývá ketóza. Takto významné snížení příjmu sacharidů ale není vhodné pro každého a výrobci ketodiet doporučují konzultaci s lékařem.

Bohatá nabídka ketojídel
Ketodiety nabízejí celou řadu jídel, která mají nízký podíl cukrů, na druhou stranu obsahují dostatečné množství kvalitních bílkovin, tuků, ale také vitamínů, minerálů a vlákniny. Nabídka ketojídel je rozmanitá a obsahuje proteinové polévky, kaše, palačinky, omelety, koktejly a nápoje. Také si můžeme vybrat proteinové těstoviny, pečivo ale i tyčinky, čokolády a chipsy. Všechna ketojídla jsou připravena tak, že nahradí běžné denní jídlo a zasytí na 2 až 3 hodiny. Ketojídla se doplňují doporučenými typy zeleniny, jako je okurka, cuketa, brokolice, hlávkový salát a špenát. Při ketodietě bychom každý den měli sníst 500 g zeleniny a vypít 2 až 3 litry neslazených tekutin.

Low carb dieta
Na podobném principu, tedy na snížení příjmu sacharidů, je založená i low carb neboli nízkosacharidová dieta, při které je denní příjem cukrů v rozmezí 50 až 150 g. Dieta je založená na konzumaci potravin, které mají nízký obsah cukrů. Aby z důvodu snížení příjmu sacharidů nedocházelo k úbytku svalové hmoty, je potřeba zaměřit se na potraviny s vysokým obsahem bílkovin, jako je maso, vejce a mléčné výrobky. K doporučeným potravinám také patří zelenina, avokádo i hořká čokoláda.

Krabičková dieta
Když se rozhodneme pro krabičkovou dietu, můžeme si vybrat z mnoha dietních programů. Výrobci nabízejí low carb, bezlepkovou, vegetariánskou a veganskou dietu a také stravovací programy, které zajistí nárůst svalové hmoty nebo i zvýšení tělesné hmotnosti. V současné době jsou krabičky oblíbené i jako způsob stravování v práci.

Někteří výrobci krabičkových diet umožňují konzultaci s výživovým poradcem, který navrhne dietní program přesně podle našich potřeb. Obrovskou výhodou krabičkové diety je to, že nemusíme ztrácet čas nakupováním, vařením a úklidem kuchyně. Výrobce nám jídla nejen uvaří, ale i doručí na místo a v čase, které si určíme. Způsob dopravy se u jednotlivých výrobců liší a je potřeba předem zjistit, jak u konkrétního výrobce probíhá.

Paleo dieta:
Vyloučení upravených potravin
Paleo neboli paleolitická dieta se snaží napodobit způsob stravování našich předků, kteří žili v období paleolitu. Lidé si tehdy potravu získávali lovem a sběrem, dieta tedy vylučuje upravené potraviny, jako jsou obiloviny, pečivo, luštěniny a mléčné výrobky. Při paleo dietě se konzumuje maso, mořské plody, vejce, ovoce, zelenina, ořechy a houby.

Kvalitní bílkoviny a tuky
Podobně jako při low carb a ketodietě, je paleo dieta založená na zvýšeném příjmu kvalitních bílkovin a zaměřuje se na čerstvé maso zvířat chovaných ve volných výbězích, na vejce od slepic z otevřených chovů a na kvalitní mořské ryby. Z tuků se konzumuje vepřové sádlo, přepuštěné máslo a rostlinné oleje, jako jsou olivový, kokosový a avokádový. Zdrojem kvalitních tuků jsou také ořechy a semena. Nedílnou součástí diety je konzumace dostatečného množství ovoce a zeleniny, ideálně pěstovaného bez použití chemických přípravků. Z nápojů jsou nejlepší voda, kvalitní neslazené čaje a čerstvě pražená káva.

Zastánci paleo diety tvrdí, že tento způsob stravování je pro lidský organismus přirozený, protože trávení potravy se od dob paleolitu nezměnilo. Odpůrci upozorňují na to, že při paleo dietě není dostatečně zajištěný příjem některých nezbytných látek, především minerálů.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.