Restart v novém roce. Jak ulevit unaveným játrům?

Cukroví a spousta sladkých dobrot, bohaté masové pokrmy, alkohol a slazené nápoje – to je sváteční jídelníček, který si většina lidí obvykle dopřává v posledních dnech roku. Nadbytek sacharidů a tuků však může být pro trávicí systém i játra velkou zátěží, kterou provázejí zažívací potíže, nadýmání a nevolnost. Jak tedy játrům v novém roce ulevit?

Konec roku je po všech stránkách hektické období, a tak není divu, že chceme ve sváteční dny konečně vypnout, což často doprovází nekontrolované požitkářství. Už po několika dnech pak můžeme cítit, že nám přejídání nedělá dobře, a tak se s novým rokem mnozí pouštějí do diet nebo detoxů s cílem ulevit unavenému organismu.

Hlavním detoxikačním orgánem našeho těla jsou játra, která fungují jako komplexní filtr a na rozdíl od nás pracují bez přestávky. Každou minutu jimi projdou přibližně dva litry krve, která se zde zbavuje toxinů a odpadních látek. Pokud játra fungují dobře, detoxikují tělo dostatečně přirozenou cestou. „Strava plná nezdravých potravin, pití alkoholu nebo kouření jaterní buňky poškozuje, a pokud je toho na játra příliš, mohou být přetížena. V těle se pak mohou hromadit toxiny, což má neblahý vliv na naše zdraví i celkovou vitalitu,“ vysvětluje Eva Chocenská, nutriční specialistka ze STOB. Jak tedy dopřát játrům po svátcích trochu odpočinku? Zde je několik tipů, které podpoří jejich správné fungování:

1. Vyhněte se pití alkoholu
Nejznámějším „zabijákem“ jaterních buněk je alkohol. Játra ho dokáží zpracovat jen určité množství, nezáleží na tom, o jaký druh se jedná. Pokud jste tedy během svátků popíjeli ve velkém nebo dokonce denně, nutili jste játra pracovat přesčas. To může mít za následek ničení jaterních buněk a ztukovatění jater, což může později vést až k zánětu a nevratnému jizvení jaterní tkáně. Pokud jim tedy chcete po svátcích ulevit, dopřejte jim ideálně „suchý leden“.

2. Omezte sladké a tučné potraviny
Místo toho si dopřejte zdravé zdroje tuků, jako je extra panenský olivový olej, ryby, čerstvá zelenina a libové živočišné bílkoviny (např. krůtí maso nebo losos) nebo rostlinné bílkoviny (např. tofu a luštěniny). Zvyšte také příjem vlákniny z ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků, která pomáhá odstraňovat odpadní látky z těla. „Rozhodně není ale vhodné začít držet po Novém roce radikální dietu. Byl by to pro tělo velký šok, který by mohl ještě více uškodit,“ radí Eva Chocenská.

3. Hýbejte se
Pouhé zvýšení fyzické aktivity vede ke snížení jaterního tuku o 20–30 %. Nezáleží na tom, zda jde o rychlou chůzi, posilování nebo aerobní cvičení. Pravidelný pohyb navíc pomáhá udržovat vyváženou tělesnou hmotnost. „I v tomto případě je lepší začít pozvolna a zařadit do denního režimu například pravidelnou svižnou procházku a další pohybové aktivity postupně přidávat. Je to rozhodně vhodnější než vzít posilovny útokem hned v lednu a po pár dnech to zase vzdát,“ upozorňuje Eva Chocenská.

4. Podpořte regeneraci jater
Játrům také prospěje zvýšený příjem tekutin v podobě čisté vody nebo bylinných čajů. Můžete je také podpořit užíváním některých přípravků, které pomáhají zlepšit jejich fungování. Vhodné jsou například ty s obsahem esenciálních fosfolipidů, což jsou látky přírodního původu, které pomáhají obnovovat strukturu a funkci buněčných membrán. Obsahují je například tobolky Essentiale® 300 mg. Jedná se o volně prodejný lék na podporu regenerace jaterních buněk, který lze zakoupit v lékárnách bez lékařského předpisu.

Essentiale® 300 mg tvrdé tobolky je volně prodejný lék k vnitřnímu užití. Obsahuje phospholipida sojae praeparata. Čtěte pozorně příbalovou informaci a poraďte se s lékařem nebo lékárníkem.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.