Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Jídlo a pití

Až třetina Čechů je ochotná omezit konzumaci masa, ukazuje průzkum Burger Kingu

Téměř pětina populace nemá dle vlastních slov zdravý stravovací režim. Vyplývá to z nového průzkumu společnosti Burger King, který se věnoval stravovacím preferencím Čechů, především konzumaci masa a masných výrobků. Průzkum ukázal, že až 63 % lidí jí maso minimálně čtyřikrát do týdne, a i přesto téměř polovina Čechů souhlasí s názorem, že nadměrná konzumace masa není pro zdraví přínosná. Zajímavější je však skutečnost, že stejné procento respondentů tvrdí, že negativní dopady konzumace masa jsou přehnané.

Řetězec Burger King se dlouhodobě zasazuje o zodpovědný přístup ke stravování. Právě proto se rozhodl v průzkumu zaměřit právě na stravovací návyky Čechů. Výsledky poukazují na to, že byť si Češi uvědomují chyby ve svém stravování, ne vždy jsou ochotni je napravit. Jako hlavní nezdravé potraviny, které by mohli omezit, lidé uvedli sladkosti, bílé a sladké pečivo, čokolády, chipsy, smažená jídla a uzeniny.

Uzeniny a obecně konzumace masa jsou v tomto ohledu výrazným ukazatelem. Ačkoli téměř polovina respondentů připustila, že nadměrná konzumace masa je nezdravá, celých 54 % se domnívá, že konzumace čerstvého masa tělu nevadí a problémem jsou pouze uzeniny. Proto celých 73 % nikdy v minulosti nezkoušeli konzumaci masných potravin omezit a 67 % nehodlá maso omezit ani do budoucna.

Na druhou stranu se ukazuje, že i velké procento Čechů si uvědomuje rizika spojená s nadměrnou konzumací masa. Celých 33 % Čechů by si totiž dokázalo představit omezit masné výrobky. Jako hlavní důvody uvádí zdravotní důvody (44 %), zlepšení podmínek zvířat (13 %) a cenu (11 %). Právě cena často bývá problém, kvůli kterému lidé nekupují zdravější produkty. Téměř polovina lidí, 47 %, uvedla, že není ochotna investovat do organických (bio)potravin.

A na tyto trendy reagují mimo jiné i řetězce s rychlým občerstvením. Například řetězec Burger King má ve své nabídce udržitelné a cenově přijatelné rostlinné alternativy již 5 let. „Stále se snažíme přizpůsobovat měnícím se trendům ve stravování a preferencím našich zákazníků. V posledních letech vidíme globální nárůst poptávky po rostlinných, tzv. plant-based, produktech. Zájem vidíme primárně u mladých dospělých, kteří tento typ stravy preferují nejen ze zdravotních, ale také z ekologických důvodů,“ dodává k rostlinné nabídce Filip Vostrý, marketingový manažer společnosti.

Co je to flexitarián?
Cesta k omezení masných potravin ze svého jídelníčku začíná změnou přístupu, ochotou hledat a zkoušet nové chutě. Možnosti mohou sahat od flexitariánství až po striktnější vegetariánství či veganství.

Právě pojmy jako vegetarián a vegan jsou veřejnosti dobře známé, což reflektují i údaje z průzkumu. Celých 71 % by dokázalo vysvětlit, co to znamená být vegan. Ještě více, 83 %, lidí by umělo správně popsat vegetariána. Oproti tomu méně radikální přístup ke stravování, flexitariánství, by dokázalo popsat pouhých 7 % Čechů.

Mnoho z respondentů, kteří uvedli potenciální omezení masa do budoucna, by tak spadalo do kategorie flexitariánů bez toho, že by o tom vůbec vědělo. Flexitarián je člověk, který se řídí převážně rostlinnou stravou, avšak občas konzumuje i maso či ryby, ale v menší míře než tradiční „masožravci“. Stravovací zvyklosti flexitariána jsou flexibilní a mohou se měnit podle osobních preferencí, zdravotních důvodů nebo environmentálního ohledu.

Celkově průzkum ukazuje, že zarytých „masožravců“ je v České republice s výraznou převahou celých 77 %. Na druhou stranu dokládá i nemalou skupinu lidí, kteří by se potenciálně mohli stát flexitariány, a to celých 18 %. Zbytek, 5 %, jsou lidé, kteří již maso výrazně omezili.

Právě občasná návštěva restaurace Burger King by přitom mohlo pro občasné omezení masa vhodným místem. Jak dále vyplývá z průzkumu, restaurace s rychlým občerstvením není obvyklé místo, kde by lidé hledali rostlinné nabídky, ale současně s tím většina nemá problém. Naopak 39 % respondentů uvedlo, že se jedná o dobré rozšíření nabídky. Z průzkum dále vyplývá, že atraktivita plant-based nabídky roste s plány na nižší konzumaci masa. Vstřícnější vůči těmto produktům jsou pak především lidé, pro které jsou ekologická témata důležitá.

Zadavatelem průzkumu byla společnost Burger King. Průzkum realizovala společnost GroupM v období únor–březen 2024. Celkově na dotazník odpovídalo 998 respondentů ve věku 15–50 let.

Foto: archiv Burger King

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *