Nakladatelství nastole vydá knižní rozhovor s ředitelkou festivalu Designblok pod názvem Jana Zielinski: Křehká krása designu
Celý život hledá krásu a leitmotivem jejího života je proměna obyčejných věcí ve svátek. I proto Jana Zielinski již přes 25 let organizuje Designblok, největší přehlídku současného designu ve střední Evropě. Jak se jí podařilo vybudovat festival a zároveň šířit povědomí o designu? Jaké překážky musela překonat? Otevřený rozhovor vedený novinářkou Andreou Běhounkovou dává nahlédnout, jak přemýšlí jedna z nejvýznamnějších žen českého designu. Unikátní publikaci ve zpracování grafické designérky Zuzany Lednické vydá na podzim nakladatelství nastole patřící do skupiny Albatros Media.
Knihu Jana Zielinski: Křehká krása designu připravuje nakladatelství nastole, které se pod mateřskou firmou Albatros Media věnuje aktuálním tématům, autentickým příběhům a nevšedním životním cestám. Její vznik iniciovala manažerka knižního nakladatelství Albatros Media Kateřina Janebová. „Janu sleduji skrze Designblok už dlouhá léta, jsem velkou fanynkou a obdivovatelkou její práce. V roce 2023 jsem se zúčastnila akce Inspirativní Networking, kde Jana vystupovala. A to byl ten impuls, kdy jsem si řekla, že ji oslovím s nápadem na knihu, úplně mě odzbrojila svým přirozeným projevem. Myslím si, že její osobnost, lehkost, styl, nadhled, humor – zkrátka celý balíček, může inspirovat mnoho lidí. Její životní příběh v téhle krásné knize doufám potěší každého, kdo po ní sáhne.“
Rozhovor s Janou Zielinski vedla a do knižní podoby zpracovala uznávaná novinářka, publicistka a dlouholetá šéfredaktorka magazínů ELLE a Vogue CS Andrea Běhounková. „S nabídkou napsat společně knihu přišla Jana na konci loňského léta. Měla jsem za sebou tříměsíční sabatikl a říkala jsem si, že by bylo fajn si ho ještě o pár měsíců prodloužit. Jenže jsou nabídky, které prostě nemůžete a ani nechcete odmítnout. S Janou jsme strávily více jak půl roku setkávání v našich domovech, přičemž vznikly desítky hodin záznamů rozhovorů, které jsem přepisovala a pokusila se Jany vyprávění rámovat příspěvky a vzpomínkami jejích nejbližších, kamarádů a spolupracovníků,“ uvedla Andrea Běhounková a dodala: „Záměrně jsem si chtěla povídat trochu více o Janě než o Designbloku nebo designu obecně a překvapilo mě, s jakou otevřeností a upřímností Jana ke konceptu přistoupila. A stejně tak mě zaskočilo, kolik toho máme společného. Kromě lásky ke krásným věcem také například velké ambice generující úzkosti anebo touhu napsat román. A teď nás už navždycky spojuje i naše společná kniha. Navíc s ilustrací od Bačáka a grafickou úpravou od Zuzany Lednické! Za mě je to jednoznačně terapie knihou.“
O grafické zpracování knihy se postarala přední česká grafická designérka, výtvarnice a pedagožka Zuzana Lednická, která ke spolupráci řekla: „Když má kniha krásu přímo v názvu je to hodně zavazující. Inspirací mi bylo kromě Jany i prostředí, ve kterém se pohybuje. Křehký porcelán, světlo a její energie v podobě akcentu barvy. Představovala jsem si, jak kniha leží u ní doma na stole. Bílá nenápadná knížka menšího formátu s napůl odhaleným portrétem na obálce neoslní efekty, je pokorná a záměrně klasická. Jana totiž miluje tradice a pořádek, což je i odpověď na to, jak se mi s ní a s Andreou spolupracovalo – skvěle!“ Autorem ilustrovaného portrétu na obálce je renomovaný výtvarník Michal Bačák.
Kniha Jana Zielinski: Křehká krása designu (590 Kč) vychází 26. září a bude dostupná v tištěné i elektronické verzi.
Jana Zielinski
Ředitelka pražského mezinárodního festivalu Designblok, iniciátorka vzniku Akademie designu České republiky, která každoročně udílí Ceny Czech Grand Design, a také zakladatelka a umělecká spoluředitelka galerijní značky Křehký. Studovala Dějiny umění a Sociální práci na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V roce 2018 jí byl udělen čestný doktorát Vysokou školou uměleckoprůmyslovou v Praze za mimořádný přínos českému designu. Patří k iniciátorům vzniku Asociace českého průmyslového designu, která usiluje o posílení pozice českých výrobců u nás i v zahraničí. Je kurátorkou řady výstav v České republice i v zahraničí a pravidelně se umisťuje v žebříčcích nejvlivnějších žen magazínů Forbes, Vogue CS nebo Hospodářských novin.
Nakladatelství nastole
Nakladatelství nastole servíruje aktuální trendy v knižním balení. Knihy ladí k dokonalosti a je neustále hladové po nových tématech. Tajemstvím jsou jednoduché a kvalitní suroviny: autentické zkušenosti autorů, jejich nevšední životní cesty, události hýbající světem a důsledná redakční práce, která má ten správný říz. Věci na stole jsou čitelné díky své přímočarosti: talíř, nůž, váza, šálek kávy nebo čaje. A knihy. Možná čekají na někoho, kdo zrovna půjde kolem a sáhne po nich. Jsou tady – na stole – spíše než v knihovně, protože už se někdo zakousl do jejich příběhu? Připravujeme a obměňujeme knižní hostinu, jejíž chody vás nepřestanou bavit. V menu najdete texty známých cestovatelů, novinářů, umělců, influencerů, sportovců, koučů a specialistů na moderní životní styl. Cílem naší produkce je pestrost, aktuálnost a vydatný čtenářský zážitek.
Foto: Albatros media