Fondation Louis Vuitton představuje výstavu David Hockney, 25
Na jaře roku 2025 zve nadace Fondation Louis Vuitton jednoho z nejvlivnějších umělců 20. a 21. století, Davida Hockneyho, aby převzal celé muzeum pro výstavu, která bude výjimečná svým rozsahem i originalitou. Výstava, která se uskuteční od 9. dubna do 1. září 2025, představí více než 400 děl vytvořených v letech 1955 až 2025. Její součástí budou malby ze světových muzeí, institucionálních i soukromých sbírek, stejně jako díla přímo z umělcova ateliéru a z kolekce nadace. K vidění budou nejrůznější umělecké interpretace, včetně olejomalby, akrylové malby, kreseb tuší, tužkou a uhlem, digitálního umění (díla vytvořená na iPhonu, iPadu, fotografické kresby…) i působivých video instalací.
David Hockney se osobně podílel na všech aspektech výstavy a spolu se svým partnerem a manažerem ateliéru Jean-Pierrem Gonçalvesem de Limou se rozhodl zaměřit zejména na posledních 25 let své tvorby. Chybět však nebudou ani ikonická raná díla. Umělec tak návštěvníkům nabídne jedinečný pohled do svého tvůrčího světa, který pokrývá přes sedm dekád tvorby. David se aktivně zapojil do koncepce jednotlivých sekvencí i do uspořádání výstavních prostor, a to v kontinuálním dialogu se svým asistentem Jonathanem Wilkinsonem.
Ke své výstavě David Hockney uvedl: „Tato výstava pro mě znamená opravdu mnoho, protože je největší, jakou jsem kdy měl – zabírá 11 sálů ve Fondation Louis Vuitton. Některé z nejnovějších obrazů, na kterých právě pracuji, budou její součástí, a myslím, že to bude vskutku působivé.“
Výstava David Hockney, 25 ukáže, jak umělec během let neustále obnovoval jak svá témata, tak svůj způsob vyjadřování. David Hockney vyniká mimořádnou schopností znovuobjevovat své umění prostřednictvím nových médií – nejprve jako kreslíř, poté jako mistr všech akademických technik a dnes jako průkopník nových technologií.
Na úvod výstavy bude v prostorách u jezírka představena kolekce ikonických děl z 50. až 70. let, která zachycují počátky Hockneyho tvorby v Bradfordu (Portrét mého otce, 1955), jeho působení v Londýně a následně v Kalifornii. Téma bazénu, které se stalo charakteristickým motivem umělce, se objevuje na obrazech A Bigger Splash (1967) a Portrait of An Artist (Pool with Two Figures) – (1972). Série dvojitých portrétů bude zastoupena dvěma významnými díly: Mr. and Mrs. Clark and Percy (1970–1971) a Christopher Isherwood and Don Bachardy (1968).
V průběhu 80. a 90. let se v tvorbě Davida Hockneyho stále více objevuje téma přírody, což ilustruje například dílo A Bigger Grand Canyon (1998). Poté se umělec vrací do Evropy, aby pokračoval ve svém zkoumání známých krajin.
Jádro výstavy se zaměří na posledních 25 let, které David Hockney strávil převážně v Yorkshiru, Normandii a Londýně. Toto období se ve výstavě otevírá oslavou yorkshirské krajiny: umělec zachycuje hlohový keř v úchvatném jarním výbuchu barev (May Blossom on the Roman Road, 2009). Jeho pozorování proměn ročních období vrcholí monumentální zimní krajinou Bigger Trees near Warter or/ou Peinture sur le Motif pour le Nouvel Age Post-Photographique (2007), která byla velkoryse zapůjčena galerií Tate.
Ve stejném období David Hockney maloval své přátele a rodinné příslušníky akrylem nebo na iPadu, přičemž se zároveň věnoval autoportrétům. Výstava představí přibližně 60 portrétů (Galerie 4), které budou vystaveny společně s jeho „portréty květin“. Tato díla, vytvořená na digitálním tabletu, ale prezentovaná v tradičních rámech, vytvářejí fascinující vizuální efekt. Ten je patrný například v díle 25th June 2022, Looking at the Flowers (zarámované) – (2022), kde jsou portréty a květiny umístěny vedle sebe na stěně.
První patro Fondation Louis Vuitton (Galerie 5 až 7) bude zcela věnováno Normandii a jejím krajinám. Série 220 for 2020, vytvořená výhradně na iPadu, bude v Galerii 5 představena v zcela nové instalaci. Den za dnem, sezónu po sezóně, umělec zachycuje proměny světla. V Galerii 6 bude vystavena série akrylových maleb, ve kterých Hockney podává jedinečné ztvárnění oblohy – živé tahy štětce jí dodávají dynamiku a jemně odkazují na tvorbu Van Gogha. Galerie 7 pak nabídne panoramatický soubor 24 kreseb tuší (La Grande Cour, 2019), který svou formou evokuje slavnou tapisérii z Bayeux.
V nejvyšším patře nadace na návštěvníky čeká série reprodukcí sahajících až do období quattrocenta, které pro Hockneyho představují významné umělecké reference (The Great Wall, 2000). Hockneyho malba čerpá z celosvětových dějin umění od antiky až po současnost. Na výstavě se jeho díla zaměřují především na evropskou malbu, včetně rané renesance, vlámských mistrů a moderního umění. První část expozice v Galerii 9 bude věnována tomuto dialogu s umělci jako Fra Angelico, Claude Lorrain, Cézanne, Van Gogh či Picasso. Odtud návštěvníci vstoupí do umělcova ateliéru, přeměněného na taneční sál – odkazujícího na Hockneyho vlastní domov, kde pravidelně zve hudebníky a tanečníky ke společným vystoupením.
David Hockney, vášnivý milovník opery, se rozhodl nově interpretovat scénické návrhy, kterým se věnuje již od 70. let. Ve spolupráci se studiem 59 Studio vytvořil novou polyfonní instalaci, která propojuje hudbu a vizuální umění. Návštěvníci budou do této dechberoucí kompozice zcela vtaženi v nejmonumentálnějším výstavním prostoru Fondation Louis Vuitton – Galerii 10.
Závěrečná místnost výstavy, pojatá v intimnějším duchu, představí nejnovější díla Davida Hockneyho, která vznikla v Londýně, kde umělec od července 2023 žije (Galerie 11). Tato obzvláště enigmatická plátna jsou inspirována tvorbou Edvarda Muncha a Williama Blakea, jak dokládají díla After Munch: Less is Known than People Think (2023) a After Blake: Less is Known than People Think (2024). V těchto obrazech se podle umělce prolínají astronomie, historie a geografie s duchovním rozměrem. V závěrečné místnosti se Hockney rozhodl vystavit také svůj nejnovější autoportrét.
Kurátoři výstavy:
Suzanne Pagé – umělecká ředitelka Fondation Louis Vuitton a hlavní kurátorka výstavy
Sir Norman Rosenthal – hostující kurátor
François Michaud – kurátor Fondation Louis Vuitton, spolupracující na výstavě
Magdalena Gemra – asistence
Ve spolupráci s Jean-Pierrem Gonçalves de Lima a Jonathanem Wilkinsonem – ateliér Davida Hockneyho
Publikace
Výstavu doprovází bohatě ilustrovaná kniha s novými texty, kterou společně vydávají Fondation Louis Vuitton a Thames & Hudson. Publikace obsahuje příspěvky od Suzanne Pagé, Sira Normana Rosenthala, Jamese Cahilla, Magdaleny Gemry, Anne Lyles, Françoise Michauda, Simona Schamy, Donatiena Graua, Erica Darragona, Théa de Lucy, Fiony Maddocks a Philippe-Alaina Michauda.
Životopis Davida Hockneyho
David Hockney je již více než šest desetiletí významnou postavou mezinárodního uměleckého světa. Na počátku 60. let se prosadil jako výjimečný talent nové generace britských umělců. Během své mimořádně plodné kariéry neustále nachází nové způsoby vyjádření a s nesmírnou invencí oslavuje svět kolem sebe. I v nejtěžších chvílích pandemie Covid-19 přinášel radost svými iPadovými obrazy jara a znovuzrození – jako vizuální protilék proti nejistotě a obavám té doby.
Hockney je fascinován jazykem zobrazování v nejrůznějších podobách. Zkoumá konvence čínské a japonské malby i tradice evropského umění. Experimentoval s abstrakcí, avšak vždy zůstal věrný figurativní tvorbě. Neustále zpochybňuje a zkoumá svět kolem sebe – kreslí a maluje jak podle skutečnosti, tak z paměti i na základě vlastní představivosti.
Během své kariéry Hockney vytvořil soubor děl i jednotlivé kousky, které se staly ikonami. Jeho raná tvorba ze začátku 60. let naznačila příchod nového uměleckého stylu. V roce 1964 se přestěhoval do Los Angeles, jehož jedinečné kouzlo zachytil pohledem člověka zvenčí. Právě zde vznikla jeho slavná série obrazů s motivem bazénů.
Jeho intelektuální zvídavost ho přivedla k hlubokému zkoumání toho, jak vnímáme svět. Zájem o optická zařízení, která používali umělci v minulosti, ho v roce 2001 vedl k sepsání knihy Secret Knowledge a k vytvoření dokumentu pro BBC.
Umělcovo využívání nových technologií rozšiřuje jeho zkoumání tvorby obrazů různými způsoby. Od fotografických koláží a faxových kreseb až po malby na iPadu neustále hledá nové možnosti, které technologie nabízejí. Multimediální prezentace, která měla premiéru v roce 2023 v londýnském prostoru Lightroom, mu umožnila reinterpretovat jeho scénografické návrhy pro operu, mezi kterými nechybí Život prostopášníka Igora Stravinského (1975) a Turandot Giacoma Pucciniho (1990). Tato díla budou na výstavě představena v nové podobě.
Bohatství tvorby Davida Hockneyho odráží jeho vášeň pro život a neutuchající zvědavost vůči světu, což dokonale vystihuje jeho charakteristická věta: „Love Life“ (Miluj život).
Foto: archiv Fondation Louis Vuitton