Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Sex a vztahy

Co nás opravdu přitahuje nebo odpuzuje? Průzkum ukazuje vlastnosti a chování důležité pro atraktivitu

Ačkoli vzhled hraje v přitažlivosti zásadní roli, ještě důležitější je to, jak se chováme. Nejnovější průzkum ukazuje, že schopnost být dobrým společníkem, pozitivní přístup k životu nebo smysl pro humor jsou v přitažlivosti klíčové – zatímco lhaní, nedostatek hygieny či narcismus mohou naopak společenský i milostný život sabotovat.

Průzkumu provedeného v prosinci 2024 českým e-shopem pro zdravou sexualitu YOO.cz se zúčastnilo 4156 žen a mužů starších 18 let. Online dotazník se zaměřoval na hodnocení lidských vlastností a chování bez ohledu na vzhled.

Pozitivní vliv na okolí je sexy
Většina respondentů hodnotí jako důležité pro přitažlivost vlastnosti a chování protějšku, které pozitivně působí na okolí. Pro 98 % lidí je důležitá schopnost být dobrým společníkem, zároveň však dokázat naslouchat. Stejně důležité je i pozitivní naladění a optimistický přístup k životu, které působí nakažlivě a pomáhají překonávat každodenní výzvy. Pro 93 % respondentů je významná pro přitažlivost také morálka, což naznačuje, že důvěryhodnost a zásadovost jsou vnímány jako klíčové rysy atraktivního člověka. Přitažlivost dále posiluje častý smích (důležité pro 91 %) a smysl pro humor (důležité pro 69 %).

O přitažlivosti rozhoduje sebepéče
Rovněž převážná část respondentů považuje za důležité pro přitažlivost, aby protějšek pečoval o svou mentální i tělesnou stránku. Klíčovou vlastností je zdravý vztah k sobě samému – pro 98 % lidí je přitažlivé, když si člověk váží sám sebe a přijímá se takový, jaký je. Velmi ceněná je také cílevědomost (96 %), která naznačuje vnitřní motivaci a odhodlání rozvíjet se. 94 % respondentů vnímá jako důležité pro přitažlivost, zda protějšek dbá na fyzické zdraví a dobrou kondici, 88 % oceňuje vyvážený přístup k alkoholu. Překvapivě důležité je také sebevědomé vystupování (81 %), avšak v rovnováze se skromností (79 %), což naznačuje, že lidé hledají partnery, kteří si věří, ale zároveň nepůsobí arogantně. Přitažlivost posiluje i uvědomělý přístup ke stravování (75 %), což ukazuje, že starost o vlastní tělo není vnímána jen esteticky, ale i jako projev celkové disciplíny a zodpovědnosti.

Má to budoucnost?
Jako zásadní ukázala hodnocení respondentů také vlastnosti, které naznačují, že by člověk mohl být vhodným protějškem pro dlouhodobý vztah. Naprostou samozřejmostí je upřímnost (důležité pro 100 %) a schopnost naslouchat (důležité pro 99 %). To potvrzuje, že otevřená a respektující komunikace tvoří základ přitažlivosti z dlouhodobého hlediska. Pro 97 % lidí je důležité, aby měl jejich protějšek jasně stanovené životní priority.

Rodinné vztahy a stabilní zázemí (95 %) jsou ceněny stejně vysoko jako schopnost zachovat klid ve vypjatých situacích (95 %). Praktická stránka života hraje taktéž velkou roli – pořádek v domácnosti (92 %) a finanční odpovědnost (85 %) patří mezi výrazné ukazatele dlouhodobé kompatibility. Kladný vztah k dětem (86 %) vypovídá o vnímavosti a pečovatelských schopnostech, zatímco ochota zvládnout drobné opravy v domácnosti (62 %) a umění dobře vařit (56 %) sice nejsou nezbytné, ale mohou být vítaným bonusem.

Důležité pro méně než polovinu lidí
Zatímco některé vlastnosti jsou vnímány jako klíčové pro přitažlivost, jiné hrají spíše vedlejší roli a pro většinu lidí nejsou rozhodující. Pouze 46 % respondentů považuje za důležité pro atraktivitu, aby jejich protějšek ovládal cizí jazyky, což naznačuje, že intelektuální schopnosti nejsou v oblasti vztahové přitažlivosti na prvním místě. Podobně ani estetické detaily, jako je výběr doplňků (45 %), nehrají zásadní roli, stejně jako politická a náboženská shoda (40 % a 22 %).

Materiální zabezpečení, jako vlastnictví auta (30 %) či nemovitosti (22 %), je vnímáno jako výhoda, ale ne zásadní podmínka pro přitažlivost.

Zabijáci přitažlivosti: co nás odpuzuje?
Některé vlastnosti a návyky mohou být pro přitažlivost doslova likvidační. Největším odpuzujícím faktorem – pro 95 % respondentů, je zanedbávání hygieny. Téměř stejně problematické je lhaní (90 %), které podrývá důvěru a signalizuje nespolehlivost. Finanční nezodpovědnost, tedy utrácení a zadlužování se (87 %), a neochota pracovat nebo hledat si zaměstnání (84 %) naznačují, že lidé očekávají od partnera stabilitu a samostatnost. Mezi nejhorší zlozvyky patří také nemytí rukou po toaletě (76 %), velmi negativně je vnímán narcismus (73 %) a nadměrná konzumace alkoholu (70 %). Neustálé stěžování si (67 %) a dloubání v nose (66 %) patří rovněž mezi nejčastější odpuzující chování. 65 % lidí považuje za odpudivé neustálé mluvení jen o sobě – to je dokonce více než těch, které odpuzuje kouření (54 %).

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *