Jak snídaní nastartovat váš den

Plavková sezóna skončila a nezadržitelně se blíží podzim. A právě konec léta bývá pro lidi často významným milníkem: „Od září začnu sportovat. Od září udělám něco pro svoje zdraví….“ Jistě to znáte také. Ale jak s tím “novým startem” začít? Pavel Mirovský, nutriční poradce, trenér a spolupracovník projektu Nákupzfarmy.cz připravil několik rad.

Začněte nejlépe hned na začátku dne. Snídaně je důležitá z několika základních hledisek. Zaprvé, potřebujeme dát tělu systém. Naše tělo si v první řadě musí zvyknout, že zavládne pořádek a dny budou mít, co se týče stravy a pitného režimu, podobný průběh. Potřebujeme pracovat systémově a naučit tělo pevným zvykům. V okamžiku, kdy se nám to podaří, tělo a hlava si uvědomuje, že i když jeden den porušíme naše „zásady“, druhý den budou opět v pořádku. Nebude se konat žádné chaotické ukládání tuků, protože má naše tělo „strach“, že druhý den hrozí opět minimální příjem potravy. Zadruhé, spousta lidí trpí představou, že pro hubnutí musí snížit dosavadní příjem potravy. A když to nepůjde, sníží ho znovu. Náš organismus nefunguje tak jednoduše. Existují minimální a maximální limity příjmu živin, které je naše tělo schopno zpracovat. Zatřetí, snídaně baví a dělá ráno ránem. Spousta lidí ráno nesnídá, protože nestíhá. Zkuste si přivstat. Dejte si budík o půl hodiny dříve. Sedněte si v klidu ke snídani a zpomalte začátek dne.

Teď ovšem přichází klíčová otázka: “Co snídat?” Ze všech stran se na nás valí články o úžasných ovesných vločkách, kaších, müsli atd. A to přesně ne! Po ránu je naše tělo připraveno spalovat tuky, pokud mu pošleme do žaludku velké množství sacharidů a cukrů (přijaté energie z ovesných produktů), dostane obrovskou porci energie, kterou nepotřebuje. Úplně nám postačí příjem bílkovin, potažmo kvalitních zdravých tuků.

Pojďme se podívat na tři základní varianty snídaně:
1)Míchaná vajíčka. Míchaná vajíčka budou vždy vhodnou formou snídaně. Obsahují bílkoviny, kvalitní tuk (žloutek), díky minimu cukru nezvedají hladinu inzulínu v těle a nejsme po nich rozjedení celý den. Co se týče cholesterolu, obsahují „dobrý” i „špatný”, takže se není čeho bát, naše tělo potřebuje oba dva. Počet vajec závisí na apetitu a pohlaví, pro ženy 2-3kusy, pro muže klidně 4-5. Vajíčka se dají dle libosti dochutit – jarní cibulkou, chia semínky, strouhaným kokos, kvalitní šunkou či sýrem.
2) Další častou variantou jsou jogurty. Ideálně ty bílé neochucené (např. pravý selský jogurt z plnotučného mléka z Radonic), bez škrobů a jiných přidaných látek. Ideální variantou je si ho dochutit sami, dle své chuti. Ať už jde o přiměřeně medu, skořici, holandské kakao, pár kousků lesních plodů, vlastní dochucovadla budou vždycky lepší variantou.
3) Velmi oblíbenou variantou, zejména u ženského pokolení, jsou ranní smoothie. Spousta žen a slečen nemá po ránu chuť na pevnou potravu a rády tak přivítají tekutou alternativu. Takové ranní smoothie může obsahovat například dávku proteinového nápoje, pár kousků lesních plodů, oříšky a lžíci kokosového oleje. Výsledkem bude chutná plnohodnotná snídaně, kterou naše tělo jednoduše přijme. Při přípravě vsaďte na čerstvou sezónní zeleninu a ovoce od českých farmářů.

TIP:
Každé ráno začínejte sklenicí alespoň 300 ml čisté vody, je to skvělý start, který vám nastartuje práci žaludku a také vás naučí myslet na pitný režim po celý den.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.