Češi vánoční dárky nakupují přes internet a v pracovní době. Stráví tím téměř dvě hodiny denně

Upéct cukroví, uklidit byt, nakoupit dárky. Vánoční svátky se pro mnohé stávají koloběhem povinností a stresu. Spousta lidí navíc kvůli náročnému zaměstnání nebo rodině nemá na vánoční úkoly čas. Vítaným ulehčením je pro ně proto nákup vánočních dárků přes internet.

Výhradně na internetu nakupuje například Andrea Hrubá. „Mám tříletého syna a vydat se s ním na nákupy je jako noční můra. Naučila jsem se proto dárky pro všechny příbuzné i kamarády nakoupit na internetu. Udělám si seznam, kde si naplánuji, co komu koupit, a pak už jenom vyhledávám v jednotlivých obchodech,“ popsala mladá žena.

Hrubá je na mateřské dovolené, takže se může nakupování dárků na internetu věnovat během dne. Řada lidí však vánoční nákupy vyřizuje v práci během pracovní doby. Podle analýzy společnosti Auditpro vzrostla od 1. do 19. prosince 2018 míra zneužívání pracovního času meziročně o 8 minut na 108 minut denně. „Účet za předvánoční zneužívání pracovního času je závratný. V přepočtu na jednoho zaměstnance se vyšplhal na 7223 Kč. To je o 1599 Kč víc než v roce 2017. Během adventu zaměstnanci na pracovišti tráví denně hodinu a 48 minut soukromými aktivitami, zejména nákupem dárků a přípravou na vánoční svátky. Trend okrajování pracovní doby ve prospěch soukromých aktivit zaměstnanců dosahuje vrcholu, za posledních pět let se denně promrhaný čas prodloužil o 23 minut,“ shrnul za společnost Martin Hnízdil.

Podle marketingového ředitele poskytovatele internetu netbox Lukáše Pazourka si lidé na nakupování přes internet zvykli. „Je to pro ně způsob, jak snadno a rychle pořídit téměř cokoliv. Internet Češi k nákupům využívají po celý rok, nejen o Vánocích. Z průzkumu, který jsme dělali loni v létě, například vyplynulo, že lidé jsou na internetu nejaktivnější v úterý a ve čtvrtek večer. A právě úterý je podle dat od společnosti RTB Hause pro Čechy dnem, kdy nejvíc klikají a dokončují nákupy v e-shopech,“ uvedl Lukáš Pazourek.

Před Vánoci Češi navíc často využívají internet pro nákupy na poslední chvíli. Na nejrůznějších portálech se dají i na Štědrý den koupit poukazy na dovolenou, vouchery do restaurací případně kupony na zážitky všeho druhu. Například loni byly podle portálu Slevomat oblíbené zejména ty netradiční. Lidé proto své blízké obdarovávají poukazy na pobyt v neobvyklých hotelech, kam patří například pobyt v korunách stromů, noc v atomovém krytu nebo v indiánském teepee. „Lidé se chtějí bavit, proto stále hledají něco nového, co ještě nezažili nebo nezkusili. A samozřejmě jistou roli hrají i sociální sítě. Mnoho lidí se rádo pochlubí originální fotkou z míst, která nejsou zcela běžná, nebo jsou už na sítích trendy, ” upozornila ředitelka Slevomatu Marie Havlíčková.

Pořízení dárku přes internet je jednoduché. „Když na Štědrý den odpoledne člověk zjistí, že zapomněl obdarovat některého ze svých blízkých, nemusí být ještě všechno ztracené. Stačí pár kliknutí a může bez problémů objednat nejen voucher na luxusní večeři, ale také třeba dárkovou poukázku do vybraného obchodu, případně kredit na online nákup počítačových her nebo předplatné některé ze streamovacích služeb nebo internetových televizí,“ vyjmenoval Lukáš Pazourek.

Mezi streamovacími službami je v poslední době stále populárnější Netflix. Filmovým a seriálovým fanouškům mezi příbuznými a přáteli tak mohou lidé darovat Netflix Card. Tu lze bez problémů objednat přes internetový obchod Amazon, který ji nabízí v hodnotě 15, 25, 50 nebo 100 eur. Obdarovanému se tak v rámci měsíčního předplatného otevře přístup ke zhruba pěti tisícům filmů a seriálů.

Oblíbeným vánočním dárkem je ale také předplatné internetové televize. „V předvánočním období evidujeme o naši internetovou televizní službu Kuki zvýšený zájem,“ potvrdil Vladimír Tovarňák, vedoucí prodeje internetové televize Kuki.

Rok od roku také přibývá Čechů, kteří prostřednictvím internetu nakupují na zahraničních e-shopech. Podle cashbackového portálu PlnáPeněženka.cz letos dokonce víc než polovina jeho uživatelů uskuteční alespoň jeden nákup před Vánoci na některém ze zahraničích eshopů. Většina peněz, z přibližně 300 miliónů korun, které jeho uživatelé za vánoční dárky utratí, však jde na nákup v Česku. Největším hitem uživatelů Plné Peněženky pod vánočním stromečkem je pořizování ubytování. Letos je to o 24 % více než vloni.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.