V letním vedru jezte lehce, ale výživně!

Grilovací party, koktejly, zmrzliny nebo naopak tendence jíst velké množství ovoce. Letní jídelníček bývá specifický a skýtá hned několik stravovacích chyb. Větší přísun alkoholu, konzumace jídla v pozdních hodinách nebo nadbytek cukrů ze sezónního ovoce a zmrzliny mohou s naší linií zamávat. Jak si užít léto bez výčitek a dopřát tělu maximum živin?

Zásada číslo jedna: Opatrně s ovocem
Po zimě plné citrusů a exotického ovoce se každý těší na české meruňky, jablka nebo jahody ze zahrádky. Stále to jsou plodiny, které obsahují hodně cukru, proto snídat, svačit a obědvat je není úplně vhodné. „Ovoce je plné vitaminů a minerálů, často i vlákniny v případě jablek nebo meruněk. V létě si ho můžeme dopřávat víc než kdy jindy, neznamená to ale, že ho budeme jíst od rána do večera a s mísou třešní i usínat. Doporučuji vybírat ovoce s nižším obsahem jednoduchých cukrů, jako jsou bobuloviny (rybíz, borůvky, angrešt, rybíz, jahody, maliny, ostružiny) nebo např. vodní meloun,“ doporučuje Martina Dvořáková ze společnosti KetoDiet.

Zásada číslo dvě: Na grilovačkách bez pečiva
Grilování a pikniky k létu neodmyslitelně patří. Grilování není zdravé tak jako vaření v páře nebo pečení, ale je rozhodně lepší než smažení, co se týče dopadu na naše zdraví a linii. Vybírejte libovější maso, třeba steaky a kvalitní domácí burgery. Vyhněte se různým klobásám a místo pečiva či těstovinového salátu zvolte jako přílohu zeleninu, raději čerstvou než grilovanou. Burgerovou housku můžete nahradit houbami portobello. Omáčky a různé dresinky nechte v obchodě. „Maso a zelenina chutnají skvěle i s trochou soli, pepře nebo chilli. Nemusíme je ještě dochucovat na talíři,“ radí Martina.

Zásada číslo tři: Pozor na alkohol
Popíjení piva na zahrádce, víno s přáteli na terase, aperol u vody. Přestože je to příjemné pro naši mysl, tělu tyto radovánky příliš neprospívají. Alkohol obsahuje více kalorií než stejné množství cukru. V kombinaci s jídlem se jedná o kalorickou bombu díky specifickému vstřebávání lihovin. „Při zpracování alkoholu se játra zaměří právě na něj, aby jeho hladinu v krvi co nejdříve snížila. Přijaté cukry a tuky v tu chvíli tělo ukládá do tukových zásob, protože je nestíhá zpracovat,“ vysvětluje Martina Dvořáková. Když už si chcete dopřát sklenku, sáhněte po vinném střiku nebo suchém bílém víně.

Zásada číslo čtyři: Odpusťte si pozdní večeře
Dlouhé letní večery svádí k ponocování, což s sebou přináší i noční občerstvení. Ideálně bychom měli jíst nejpozději 2 hodiny před ulehnutím do postele. Pokud si dáme kaloricky bohatější pokrm, je lepší tuto dobu prodloužit o 1-2 hodiny. V opačném případě tělo nestihne potravu zpracovat a uloží si ji do tukových zásob. Ráno se probudíme unavení, protože organismus v noci neregeneroval, ale trávil.

Zásada číslo pět: Vsaďte na výživné nápoje
Jakmile teploty začnou stoupat, máme tendenci se v jídle odbývat, protože málokdo má chuť si dát plnohodnotné jídlo v třicetistupňových vedrech. Naopak tekutiny přijímáme většinou bez problémů. „Abyste se nedostali pod bazální metabolismus, tedy energii nutnou pro správné fungování organismu, je dobré hlídat si přísun kalorií. Jestliže nemáte chuť na nic jiného než saláty, zkuste třeba smoothie. Ne to plné cukrů s minimem vlákniny, ale proteinové. Vybrat si můžete to již hotové nebo si připravit vlastní z rostlinného mléka, drobného ovoce a práškového proteinu. Přidejte např. konopná semínka, která mají hodně bílkovin a na dlouho vás zasytí, nebo chia. Ty vám zase dají energii na celý den,“ radí Martina.

Foto: archiv Ketodiet

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.