Kdy je potřeba objednat vánoční dárky, aby stihly být doručeny do Štědrého dne?
Stejně jako každý rok očekáváme i letos, že bude část Čechů nechávat pořízení vánočních dárků na poslední chvíli. Při nákupu na e-shopech je ale důležité objednat dárky včas. Jak se shodují provozovatelé e-shopů na Shoptetu, na kterém běží čtvrtina celé české e-commerce, nejzazším datem pro objednání dárků tak, aby byly doručeny do Štědrého dne, je 19. prosince.
E-shopy očekávají podobně silné prodeje jako v uplynulých letech
„Aby zákaznici měli svoje dárky ještě do Vánoc, je pravděpodobně posledním termínem na objednávku 19. 12., tedy pokud nebudeme počítat osobní odběry. Většina dodavatelů zboží na objednávku už negarantuje v tuto chvíli, a proto bych zákazníkům doporučil hlídat při nákupu skladovou dostupnost. Ohledně prodejů jsme doslova na loňských číslech. Nutno podotknout, že minulé Vánoce pro nás byly velmi úspěšné a letos nás zasáhla inflace, válka a drahé energie. U spotřebitelů je viditelná obava utrácet za dražší dárky. Tento fakt jsme ale očekávali a naše skladové zásoby tomu byly přizpůsobené,“ říká Ondřeje Mikoláše z e-shopu DenisHenry.cz, který se specializuje na vybavení do kuchyně.
Pro většinu e-shopů znamená předvánoční období navýšení tržeb meziměsíčně až o stovky procent
I když na maloobchodní trh dopadá inflace, předvánoční období jako každý rok pro obchodníky znamená navýšení tržeb meziměsíčně až o stovky procent. „Trendem letošních vánočních nákupů bude koupit více levnějších dárků, spíše než investovat do menšího počtu těch dražších. I když určitá část Čechů začala dárky shánět už na začátku podzimu, pořád je tu významná část zákazníků, která většinu z nich kupuje až nyní,“ říká Samuel Huba, CEO Shoptetu.
Nejvíce se momentálně v době předvánočních nákupů prodává zboží ze segmentu oblečení, elektroniky a drogerie. Dlouhodobě se daří i segmentu erotiky, který před Vánoci jako každý rok ještě posílí.
„Pro mnoho velkých hráčů bude předvánoční období klíčové a budou se snažit vyprodat nadměrné skladové zásoby, které mají tito obchodníci dlouhodobě problém prodat. Tato situace není nic nového, potíže obchodníkům způsobuje už od minulého roku. Zapříčinilo ji jednak zpřetrhání dodavatelských řetězců a zároveň špatné plánování na další období. Mnozí totiž mylně předpokládali, že i po skončení covidu porostou obdobným tempem jako v předešlých dvou letech. Což v kombinaci s rostoucí inflací a tudíž i následnou opatrností zákazníků v letošním roce vede k tomu, že se právě tito obchodníci dostávají do kritických problémů. Příkladů v průběhu roku bylo mezi velkými a známými značkami již několik a dá se předpokládat, že o dalších jménech v následujících měsících ještě uslyšíme,“ uzavírá CEO Shoptetu Samuel Huba.
Foto: archiv