Češi jsou šťastní na plážích a při horské turistice
Více než polovina lidí, kteří se zúčastnili průzkumu provedeného agenturou STEM/Mark pro Kiwi.com, plánuje své cesty s velkým předstihem. Každému druhému dělá radost už tato fáze. Pohodovou dovolenou pro většinu z nich představuje opalování nebo koupání na pláži zalité sluncem. Podle psycholožky je i vystoupení z komfortní zóny prospěšné a lidé se díky němu cítí šťastnější. U příležitosti desátého výročí Mezinárodního dne štěstí oslovila travel-tech společnost Kiwi.com své příznivce na sociálních sítích, provedla průzkum na několika trzích a o interpretaci zjištění požádala psycholožku, která se specializuje na osvětu v oblasti duševního zdraví.
U příležitosti desátého výročí Mezinárodního dne štěstí, se společnost Kiwi.com ptala svých fanoušků a příznivců na sociálních sítích, co jim dělá radost, když cestují. „V Kiwi.com věříme, že jednou z největších lidských svobod, je vybrat si, kde chceme být, svobodně objevovat a poznávat svět. Cestování navíc přináší nevšední zážitky, které u lidí mohou vyvolávat hluboký pocit štěstí. Chtěli jsme proto na tento den upozornit a našich fanoušků jsme se ptali, jaké okamžiky a místa si se štěstím spojují,” uvedl Andrew Parker-Blagg, viceprezident pro značku a globální komunikaci ve společnosti Kiwi.com.
„Všechno od momentu, kdy opustím dům, až po návrat domů. Cestování na místo, příjezd, každý den, který tam strávím,” odpověděla jedna uživatelka Facebooku z Maďarska.
Průzkum[1], který pro Kiwi.com zrealizovala agentura Stem/Mark, potvrdil, že více než polovina respondentů plánuje své cesty s velkým předstihem, aby se měli na co těšit a o čem mluvit. V Česku to platí více než v ostatních zkoumaných zemích (Slovensko, Maďarsko, Polsko a Rumunsko) a potvrzuje to 64 % respondentů. Téměř 55 % Čechů vycestovalo za posledních šest let na zahraniční dovolenou pětkrát nebo vícekrát. To je podstatně více než v ostatních zemích, kde je podíl lidí, kteří cestují takto často, zhruba třetinový. Samotné plánování cesty dělá radost dvěma třetinám Čechů, a tento podíl se ještě zvyšuje s rostoucím věkem respondentů. Pro téměř 54 % lidí jsou důležité také vzpomínky na jejich cesty, například vyprávění ostatním nebo prohlížneí fotografií. To motivuje zejména ty, kteří cestují často a v zahraničí byli za posledních šest let více než pětkrát (59 %).
„Pocit štěstí nám navozuje už plánování a rezervace cesty nebo sdílení příběhů z dovolené a prohlížení fotografií po ní. Vždyť právě očekávání a těšení před naší cestou trvá obvykle déle než dovolená samotná,” vysvětlila Veronika Luňová, psycholožka společnosti Prague Integration, která se zaměřuje na osvětu v oblasti duševního zdraví. Podle ní může tento proces poskytnout lidem pocit kontroly nad jejich životy a také tolik potřebné vytržení z každodenní rutiny. „Někdy nás samotná rezervace a plánování dovolené mohou alespoň v duchu na malý okamžik přenést na dané místo a můžeme mít pocit, jako bychom na ní už alespoň na krátkou dobu byli,“ dodala.
Prosluněné pláže jako nejšťastnější místo
Fanoušci Kiwi.com na sociálních sítích uváděli jako místa, kde se cítili překvapivě šťastní, různá rušná města, jako je Singapur, Las Vegas, Boston nebo Benátky. Podle uvedeného průzkumu však 70 a více procent dotázaných napříč národnostmi volilo jako nejlépe vystihující místo, kde se cítí šťastní, prosluněné pláže. Před velkoměsty se však v tomto výzkumu umístila i klidná městečka, zasněžené hory nebo pole a pahorky poseté květinami.
Češi jako nejšťastnější místo pro dovolenou jednoznačně vybrali slunné pláže (77 %), před klidnými městečky (47 %), poli a pahorky posetými květinami (44 %) a zasněženými horami (39 %). Rušná města a zasněžené horské svahy vnímají jako místa vzbuzující pocit štěstí spíše cestovatelé mladší 25 let. Z nich hory volila polovina a třetina z nich je šťastná v rušných velkoměstech.
„Pro mnohé z nás představuje slunečná pláž odpočinek od všední rutiny a únik od stresu. Možnost koupat se v moři, opalovat se na pláži a kochat se krajinou může být osvěžujícím zážitkem, který nám vdechne nový život,“ zdůvodnila Veronika Luňová a dodala: „I když vždy hrají roli individuální preference a okolnosti, sluneční svit, uklidňující účinek vln na naši mysl, přírodní krása nebo vědomí, že jsme daleko od každodenních stresorů, lze pochopit, proč tolik z nás jako místo, kde se cítí šťastně označí právě slunečnou pláž.“
Sladké nicnedělání nebo adrenalinová jízda?
Podle průzkumu Kiwi.com si lidé se štěstím spojují spíše odpočinkové aktivity, jako je opalování na pláži nebo pozorování východu nebo západu slunce. V Česku je ale na rozdíl od jiných zemí, jako je Polsko nebo Rumunsko, aktivitou nejvíce spojovanou se štěstím horská turistika. Ta je ještě populárnější mezi muži (73 %) než u žen (62 %). Opalování nebo koupání na pláži (63 %) a jídlo v luxusní restauraci (61 %) jsou dalšími dvěma ze tří zážitků, které u českých cestovatelů vedou. Ženy také těší pozorování západu slunce (70 %) nebo čtení knihy v útulné kavárně (44 %), třetina mužů je naopak šťastná, když se může v cizině projíždět autem po malebných silnicích. Mladá věková kategorie do 25 let si zase užívá divoké koncerty (31 %), ale i čtení knihy v kavárně v novém městě (42 %) nebo návštěvy muzeí (28 %).
„Během cest můžeme zažít pocit dobrodružství i radost z poznávání nových míst a kultur nebo seznámení s novými lidmi. Tyto nové prožitky a pocit novosti v nás mohou vzbudit vzrušení a také přispět k našemu pocitu duševní pohody,“ uvedla Luňová.
Fanoušci Kiwi.com na sociálních sítích se pro změnu přiklánějí spíše k adrenalinovým zážitkům, vystupování z vlastní komfortní zóny nebo získávání sebedůvěry při zdolávání nových výzev a zvládání složitých situací během cestování.
„Důvody, proč lidé cestují, jsou stejně rozmanité a různorodé jako destinace, do kterých si s námi kupují letenky. Ať už je to poznávání nových kultur, setkávání s novými lidmi nebo prostě jen odpočinek s jejich blízkými a vytržení z všednodenní rutiny, každý hledá svou vlastní verzi toho, co pro něj znamená štěstí. Proto v Kiwi.com každý den děláme to, co děláme a snažíme se cestování s nízkými náklady zpřístupnit co nejvíce lidem,“ okomentoval Parker-Blagg výsledky průzkumu a ankety sociálních sítích.
„Pozdější prohlížení fotografií a sdílení příběhů, které jsme zažili, nám umožňuje opětovně „navštívit“ místa a znovu prožít dané okamžiky, což v nás může kontinuálně vytvářet pocit štěstí a propojení. Celkově je pravděpodobné, že k pocitu pohody a štěstí přispívá celý proces od plánování až po sdílení vzpomínek. Možná proto lidé chtějí cestovat znovu a znovu, hledají tak nové zážitky a příležitosti ke štěstí i osobnímu růstu,” uzavírá psycholožka Luňová.
Veronika Luňová je psycholog pracující ve společnosti Prague Integration. Ve své práci se zaměřuje na šíření osvěty v oblasti duševního zdraví ve firmách a indiviuální poradenství pro Čechy i cizince žijící v ČR. Veronika žila v uplynulých šesti letech v zahraničí a cestovala po světě.
Prague Integration je rychle roustoucí společností, která poskytuje podporu duševního zdraví zahraničním a místním obyvatelům Prahy. V současné době společnost čítá 30 kvalifikovaných členů týmu a nabízí poradenské služby ve více než 15 jazycích v online i osobní formě. Tyto služby zahrnují jak individuální, skupinové či partnerské poradenství, tak podporu pro děti, dospívající, ale i firemní klientelu formou vzdělávacích seminářů a workshopů.
O Kiwi.com:
[1] Průzkum provedla agentura Stem/Mark v České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a Rumunsku mezi lidmi ve věku 18-41 let, kteří v posledních šesti letech alespoň dvakrát odjeli na dovolenou do zahraničí. Sběr dat proběhl v prvním březnovém týdnu roku 2023 a v každé zemi se ho zúčastnilo 500 respondentů.
Foto: archiv