Čím nám mohou prospět superpotraviny?

Superpotraviny jsou hitem dnešní doby a žádný zdravý jídelníček by se bez nich neměl obejít. Pokud už jste navíc všedními přílohami přejedení, budou pro vás tou pravou volbou. Pojďme se blíže podívat na pozitivní účinky některých z nich a říct si, jaká je největší výhoda konzumace takových potravin.

Co je výhodou konzumace vybraných superpotravin
„Výhodou následujících superpotravin je, že většina je vhodná jako příloha a tím nám umožňuje širší a bohatší jídelníček bez toho, abychom o oblíbené přílohy přišli. Na rozdíl od typických těstovin, bílé rýže, brambor či knedlíků jimi navíc nenucenou formou doplníme potřebné vitamíny a minerály, které v Čechách běžně používaných přílohách chybí,“ vysvětluje Jana Thompson, manažerka sortimentu Zdravý svět hypermarketů Globus.

Quinoa neboli merlík čilský pochází až z Inské říše. Inkové věřili, že dodává sílu válečníkům a malým dětem. Obsahuje velké procento vlákniny, čímž urychluje práci střev a zrychluje metabolismus, tedy i spalování tuků. „Quinoa je vysoce proteinová surovina, která fantasticky zasytí,“ udává Jana Thompson. Zároveň je bohatým zdrojem vápníku, hořčíku, vitaminu E a vůbec nejbohatším zdrojem železa. Zpevňuje kosti, pomáhá jejich růstu a snižuje riziko rakoviny. Navíc neobsahuje lepek, proto je vhodná pro celiaky, a díky obsahu kyseliny listové se zavděčí i těhotným ženám. Je k dostání ve třech variantách: bílé, červené a černé. Lze ji využít při přípravě slaných i sladkých pokrmů díky neutrální chuti.  GASTROTIP: Quina se hodí jako příloha k dušeným jídlům. „Nejraději ji používám v salátech, protože má lehce oříškovou příchuť. Má několik barevných provedení, takže i krásně dokreslí i vizuální stránku pokrmu,“ doporučuje Jana Thompson.

Bulgur je ve skutečnosti předvařená nalámaná pšenice, tudíž obsahuje lepek. Přesto by se nemělo na tuto superpotravinu zanevřít, je bohatým zdrojem vitaminu A, železa a hořčíku, má pozitivní vliv na nervovou soustavu a zabraňuje kardiovaskulárním onemocněním. Stejně jako quinoa obsahuje vlákninu a pomáhá lepšímu trávení. Jeho příprava je jednoduchá, stačí zalít horkou vodou. Bulgur má příjemnou oříškovou chuť a lze jej využít při přípravě slaného i sladkého jídla. GASTROTIP: Hotový bulgur smíchaný se zeleninou bude výbornou přílohou k masu. A zkusili jste bulgurové placky?

Amarant neboli laskavec, známý již v říši Aztéků, je znovuobjevená superpotravina. Amarant se pyšní největším procentem proteinů a bílkovin ve svém obsahu. Dále obsahuje vápník, hořčík, kyselinou listovou, vhodnou pro těhotné ženy, a skvalen, nenasycený uhlovodík. Ten snižuje riziko rakoviny a bojuje proti vysokému cholesterolu. Amarantová semínka se dají vařit, smažit, dokonce i pražit. GASTROTIP: Jako přílohu k omáčkám stačí amarant uvařit v osolené vodě.

Pohanka je potravina s původem až v dalekých Himalájích. Pohanka na rozdíl od bulguru neobsahuje lepek, je proto vhodná pro celiaky. Tato potravina je bohatým zdrojem minerálních látek, jako je vápník, vláknina, železo, hořčík, fosfordraslíkměď, mangan a zinek. Taky obsahuje vitamíny B, E a P (rutin). Pozitivně působí na kardiovaskulární a trávicí systém a podporuje regeneraci jater. GASTROTIP: Pohanku stačí uvařit spolu s osmahnutou cibulkou a dochutit bylinkovou solí. Výborná je také zapečená se zeleninou. Pohanka může být i chutnou snídaní. „V sortimentu Zdravého světa máme zajímavé a chutné pohankové musli od Emco – doporučuji vyzkoušet! Nebo i samostatně pohankové lupínky,“ doporučuje Jana Thompson z Globusu.

Jáhly jsou bezlepková superpotravina vzniklá loupáním prosa. Pochází z Asie a jsou bohatým zdrojem minerálních látek, vitamínů B a vlákniny. Významnou roli v jejich obsahu hraje křemík, prvek podporující zdravé zuby, růst vlasů, nehtů a pokožky. Jáhly stejně jako quinoa nebo pohanka neobsahují lepek a jsou vhodné pro celiaky. Jáhly podporují činnost ledvin, bojují proti zánětům a celkové fyzické vyčerpanosti. GASTROTIP: Jste-li knedlíkový tip, vyzkoušejte jáhlové knedlíky. Jáhly jsou vhodné také na přípravu dezertů. „Výborná varianta jsou bio jáhlová směs na kokosové kuličky značky Krispins – přípravu zvládnou i malé děti, takže je vhodně zapojíte do snadné přípravy kuliček, které jsou velmi lahodné,“ radí Thompson.

Černá rýže byla v minulosti zakázána prostému čínskému lidu a konzumovat ji směli jen králové. Je proto známá také jako „zakázaná rýže“. Svou barvu nezískala žádným přibarvováním. Je vysokým zdrojem antioxidantů, minerálů, vitamínů E a B, vlákniny a proteinů. Navíc má silné protizánětlivé účinky, snižuje riziko rakoviny a srdečních chorob. Nejvíce tělu prospěšných látek je v otrubách, svrchní černé vrstvě rýže. GASTROTIP: Hodí se jako ingredience do salátu.

Tyto superpotraviny nejsou pouze módní vlnou, která opadne. Naopak by díky svému složení měly provázet každý jídelníček jedince a zůstat v oblibě další tisíciletí. A kde je zakoupíte? Jistě je seženete ve specializovaných obchodech se zdravou stravou nebo například v hypermarketu Globus v širokém sortimentu Zdravého světa.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.