Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Ze života

Průzkum: Jaké jsou české investorky a čím se liší od mužů? 

Každá třetí investorka z České republiky investuje proto, aby se mohla dlouhodobě finančně zabezpečit. Češky jsou racionálními investorkami a nejčastěji investují právě do stabilních sektorů, jako jsou finance, reality a energetika. Oproti celosvětovému trendu obě pokolení ivestují daleko více do kryptoměn, přesto muži vedou. 

V pátek 8. března si po celém světě opět připomeneme Mezinárodní den žen, který oslavuje hnutí za práva žen. První zaznamenaná oslava se konala v roce 1911 v Rakousku, Dánsku, Německu a Švýcarsku, kdy se na podporu ženských práv sešlo více než milion lidí. Stále je však potřeba bojovat s mnoha mylnými představami, které se nevztahují jen na postavení žen ve společnosti.

K této příležitosti jsme si připravili s investiční a sociální platformou eToro právě průzkum individuálních investorek. Podle posledního sčítání lidu ČSÚ je v České republice 50,7 % žen z celkové populace. Podle posledních údajů ze čtvrtého kvartálu roku 2023, které z průzkumu eToro Retail Investor Beat vyplývají, ženy však tvoří 37 % českých investorů. Na všech 12 hlavních světových trzích, které byly předmětem průzkumu, to bylo v průměru v 44 %. 

Nejvíce investorek je mezi mladší a starší generací
Mezi českými investorkami převažuje nejmladší a nejstarší generace – 40 % žen ve věku 18-34 let, následuje věková skupina 55+ s 38 %. Paweł Majtkowski, polský analytik společnosti eToro, k tomu uvádí: „Tato tendence nám může napovědět více o náladách mezi generacemi v české společnosti. Je také v souladu se studií v USA, která ukazuje, že investování je oblíbené zejména u mladších žen: investuje 71 % žen z generace Z, 63 % mileniálek, 55 % z generace X a 57 % žen z generace Baby boomers.

Tyto údaje vyplývají dat průzkumu společnosti eToro, který vychází každý čtvrtletí pod názvem Retail Investor Beat, a zkoumá sentiment individuálních investorů v České republice. Průzkum probíhal od 27. listopadu do 8. prosince 2023.

Každým rokem podíl investorek roste
Od celosvětového průměru se Česká republika liší pouze o sedm procentních bodů. Pro srovnání, německých investorek je 40 %, polských 42 % a amerických 51 %. „Američanky jsou vlastně jediné, které se v celém průzkumu blíží skutečné demografické situaci. A to v kontextu historicky nejsnazšího přístupu k investicím do místních i mezinárodních akcií díky rozvoji online investičních platforem,“ komentuje rumunský analytik eToro Bogdan Maioreanu.

Důležité je zmínit, že podíl investorek každoročně roste, protože stále více žen považuje investování za způsob, jak dosáhnout svých cílů. „Na celosvětové úrovni roste počet žen investujících rychleji než mužů. V posledních dvou letech začalo investovat 31 % žen oproti pouhým 20 % mužů,“ dodává Bogdan Maioreanu.

Motivací českých investorek je jistá budoucnost
Důležitá je také motivace českých investorek, a Český mluví hlavně o jistotě a stabilitě. „Každá třetí Češka investuje s cílem dlouhodobé stability, aby se zajistila na stáří a připravila si finanční na rezervu na splacení velkých výdajů jako školné pro děti nebo hypotéku. Češky chtějí mít ve stáří finanční klid a jistotu klidného důchodu,“ vysvětluje Paweł Majkowski. Podle průzkumu eToro Retail Investor Beat je to deklarovaný cíl 39 % českých investorek

Ženy versus muži na poli sektorů
Ženy se od mužů také mohou lišit v rozhodování o investicích do konkrétních odvětví. Nicméně u českých investorek vnímáme rozdíl pouze v tom, že se více přiklání ke stabilním a méně rizkovým sektorům. Poměr žen i mužů, kteří investují do různých odvětví se většinou liší o jednotky procentních bodů, s tím rozdílem, že ženy se nejvíce přiklání k investicím do společností, které se zabývají financemi (57 %), realitami (52%), energetikou a komunikacemi (30 %). Muži také investují nejvíce do financí (63 %), realit (52 %)  navíc do technologií (47 %ú, které jsou ale u žen až na pátém místě. Podle celosvětového trendu 28 % žen investuje do kryptoměn versusu 37 % mužů. V České republice má zapálení pro kryptoměny mnohem více žen i mužů s 36% podílem, respektive 58% v případě mužů.

Tabulka č. 2 ukazuje nejpopulárnější sektory u žen a mužů: 

ŽENY ODVĚTVÍ MUŽI
57 % Finance 63 %
21 % Zdravotnictví 25 %
25 % Technologie 47 %
24 % Luxusní spotřební zboží 32 %
16 % Nezbytné spotřební zboží 24 %
30 % Komunikace (sociální média) 35 %
18 % Technické služby 31 %
30 % Energetika 30 %
19 % Průmysl 30 %
24 % Materiály 28 %
52 % Reality 54 %

Tyto údaje vyplývají dat průzkumu společnosti eToro, který vychází každý čtvrtletí pod názvem Retail Investor Beat, a zkoumá sentiment individuálních investorů v České republice. Průzkum probíhal od 27. listopadu do 8. prosince 2023.

Nakonec se nabízí otázka, jestli je v dnešní době na místě rozlišovat investujících ženy a muže? Tím zásadním se spíš zdá být informovat veřejnost a vzdělávat lidi v oblasti investování. Investorům dodávat důvěru a ukazovat, že se jedná o proces, který je možné se naučit. Začít investovat znamená přebírat odpovědnost za své finance a také za svou budoucnost. A to je to hlavní! 

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *