Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

CestováníZe života

Úspěšný pokus o světový rekord Rhétské dráhy

Je dokonáno: Rhétská dráha (RhB) vypravila v sobotu 29. 10. 2022 odpoledne nejdelší osobní vlak na světě na trase zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO z tunelu Albula v Predě ke světoznámému viaduktu Landwasser, nacházející se kousek od Filisuru. Několik tisíc hostů a příznivců železnice navštívilo veřejnou akci v Bergünu nebo se rozmístili na trase, aby zažili tuto jedinečnou cestu. Od neděle 30. října 2022 opět platí běžný jízdní řád.

S 25 čtyř vozovými soupravami Capricorn od předního švýcarského výrobce Stadler projela souprava RhB v sobotu 29. října 2022 odpoledne po trati Albula. Rekordní vlaková souprava o délce 1 906 metrů se v noci z pátka na sobotu ráno seřadil v tunelu Albula jako šňůra perel. Z Predy pak vyrazil ve 14:20. Krátce po půl čtvrté odpoledne dosáhl rekordní vlak svého cíle: velkolepého přejezdu viaduktu Landwasser. „Po intenzivních přípravách máme obrovskou radost, že se nám podařilo vytvořit tento světový rekord. Nejenže jsme zde v Bergünu zažili nádherný železniční festival, ale díky všem angažovaným partnerům a sponzorům a neuvěřitelně obětavému týmu jsme se mohli touto rekordní jízdou prezentovat po celém světě jako fascinující a inovativní horská železnice,“ řekl krátce po překonání světového rekordu Renato Fasciati, ředitel RhB. Úspěch světového rekordu byl na místě oficiálně potvrzen společností GUINNESS WORLD RECORDS™. Zápis zní: “Nejdelší úzkorozchodný osobní vlak”.

Působivý železniční festival
U Bergünu bylo zřízeno festivalové stanoviště, kde pokusu o světový rekord přihlíželo přibližně 3 000 návštěvníků. Na místě představila společnost Märklin také vlak, který zdolával světový rekord v miniaturním provedení – s 25 modely vlaků Capricorn LGB a délkou 80 metrů v měřítku 1:22,5. Samotný pokus vysílala televize Blick a vysílání trvalo přibližně dvě hodiny. Záběry z tohoto vysílání byly zařazeny do zpravodajství mnoha televizních stanic po celém světě a úspěšný pokus o světový rekord sledovalo v přímém přenosu více než 120 zástupců médií z 15 zemí (vč. České republiky).

Na samotné stanici v Bergünu předvedli partneři RhB své dovednosti. Například společnost SERSA, která se zabývá stavbou tratí, zde byla přítomna se strojem na stavbu tratí a simulátorem řízení lokomotivy. Partneři ABB a Repower poskytli informace o elektromobilitě. Společnost Siemens poskytla čistý železniční zážitek za pomoci rozšířené reality (AR). Otevřeno bylo železniční muzeum Albula a různé modely železnic vystavovaly firmy Märklin a BEMO. Celá železniční vesnice Bergün byla v pohybu.

Speciální jízdní řád
Dne 29. října 2022 platil na trati Albula Rhétské dráhy zvláštní jízdní řád. Zároveň byla od 6 do 22 hodin uzavřena pro silniční dopravu silnice v průsmyku Albula mezi městy Filisur a La Punt. Od neděle 30. října 2022 platí opět běžný jízdní řád.

Fakta a údaje týkající se pokusu o světový rekord

  • Vlak se skládal z 25 souprav, z nichž každá měla čtyři vozy nových motorových jednotek Capricorn s celkovou délkou 1 906 metrů.
  • «Capricorn» je rétorománský výraz pro kozorožce.
  • 24 930 metrů je délka jízdy světového rekordu z Predy do Alvaneu.
  • Při pokusu bylo překonáno převýšení 789,4 m (Preda = 1788,7 m n. m.; Alvaneu = 999,3 m n. m.).
  • Jízda světového rekordu vedla přes 48 mostů a 22 tunelů.
  • Největším viaduktem na trase světového rekordu je světoznámý viadukt Landwasser kousek za Filisurem s délkou 142 metrů a výškou 65 metrů.
  • Nejdelším tunelem na trase světového rekordu je Greifensteinský tunel krátce před Filisurem, jehož délka je 698 metrů.
  • Testovací provoz pro pokus o světový rekord vygeneroval 4 000 kWh brzdné energie (rekuperace).
  • Při pokusu o světový rekord jel vlak rychlostí 30 až 35 km/h.
  • Doba jízdy trvala přibližně hodinu.
  • Váha celé vlakové soupravy činila přibližně 2 990 tun.
  • Komunikace ve vlaku byla zajištěna pomocí téměř dvoukilometrového spojení polním telefonem, který zajistila civilní obrana.
  • Kromě toho bylo do vlaku nasazeno 7 strojvedoucích a 21 techniků, kteří byli schopni řídit vlak.

Foto: Rhétská dráha (RhB), video © Blick TV 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *