Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Zábava

Amerikánka, první film trilogie Divadlo ve Filmu, v předpremiéře od 25. prosince

Tři divadelní inscenace, tři filmy: Amerikánka, Maryša a Macbeth – Too Much Blood. První film trilogie Divadlo ve Filmu, Amerikánka, v hlavní roli s Terezou Ramba a Eliškou Křenkovou, můžete vidět v exkluzivní předpremiéře na www.Filmnazivo.cz už od 25. prosince do 31. prosince 2021.

Tak blízko, jak jste divadlo nikdy neprožili…

Je možné skrze kameru vzít diváka mezi herce a umožnit mu inscenaci prožít s veškerou emocí, kterou prožívají herci?

„Je!,“ říká autor projektu Viktor Tauš. „Spolu s Davidem Jařabem a Janem Mikuláškem se v trilogii Divadlo ve Filmu pokoušíme inovovat formát divadelního záznamu a redefinovat tak způsob snímání divadla. Filmová trilogie vznikla ve spolupráci s Českou televizí, Národním divadlem, Jatky78 a Divadlem Na zábradlí. Jako první mají diváci možnost podívat se na film Amerikánku s Terezou Ramba a Eliškou Křenkovou. V době, kdy divadla kvůli pandemii Covid-19 nemohla na dlouhé měsíce otevřít sály svým divákům, se Amerikánka hrála dál. Diváci ji mohli vídat jako Filmy Naživo inscenované ve světech, které ovlivňovaly téma příběhu a inspirovaly herecký projev. Byly natáčené vždy v jediném autorském záběru se záměrem následného vytvoření tohoto celovečerního filmu.”

V něm excelují Tereza Ramba a Eliška Křenková v roli Emy Černé za hudebního doprovodu Petra Ostrouchova. Divadelní domovskou scénou příběhu inspirovaného skutečnými osudy dívky, která zdolá útrapy dětského domova, pěstounské péče i pasťáku a jejíž nejpodstatnější součástí její vůle k přežití je víra v sebe sama, víra, že někde daleko, možná až v Americe, čeká někdo, komu na ní záleží, jsou holešovická Jatka78.

Co je Divadlo ve Filmu?
Vysvětluje Viktor Tauš: „Trilogie Divadlo ve Filmu si klade za cíl prozkoumat možnosti interpretace divadla skrze film. Musí být divadelní záznam skutečně redukcí divadelního prožitku často až na hranici informace? Nebo je možné skrze kameru vzít diváka mezi herce a umožnit mu tak inscenaci prožít s veškerou emocí, kterou prožívají herci? Co když se kamera z role objektivního pozorovatele stane jedním z herců a prožitek divadla nezvykle dynamickým, ale i intimním zážitkem?“

Kateřina Ondřejková, kreativní producentka České televize, doplňuje: „Přenést divadelní inscenaci na filmové plátno nebo televizní obrazovku tak, aby divácký zážitek neztratil na autenticitě je nesmírně složité. Díky způsobu snímání Maryši a Macbetha a u Amerikánky pak i kombinací několika site specific verzí této inscenace, má divák díky naší trilogii možnost skutečně zažít divadlo tak zblízka, jak se mu to v divadelním sále nikdy nepodaří.“

Krátké anotace filmových přepisů divadelních představení projektu Divadlo ve Filmu
„Macbeth – Too Much Blood“ scénáristy a režiséra Davida Jařaba se v jeho vlastní filmové interpretaci stává stylizovaným thrillerem snímaným v detailu. Příliš mnoho krve na to, aby v ní dokázala přežit více než jedna postava z devíti. A při tom všechno mohlo být jinak.

„Amerikánka“ Viktora Tauše je frenetickým pronásledováním příběhu malé dívky bez domova, které neustále mění své jeviště, prostor i čas. Její silná touha po svobodě a ochota se vzepřít celému nevlídnému světu ale zůstává.

„Maryša“ Jana Mikuláška ve filmové režii Viktora Tauše je ryze současná zpověď ženy, která se rozhodla nepoddat se tlaku svého okolí a nemůže-li naplnit svou lásku, způsobit raději smrt a sebezkázu. Drama o zachování vnitřní důstojnosti, která je důležitější než život sám.

Trilogie Divadlo ve filmu
Divadlo ve Filmu: Amerikánka bude uvedena v předpremiéře na www.filmnazivo.cz od 25. 12. do 31. 12. Další předpremiéry se odehrají začátkem roku 2022. Na jaro jsou naplánované projekce v klubových a univerzitních kinech spojené s besedami s tvůrci a živými koncerty, které budou paralelně streamované na www.filmnazivo.cz.

Anotace jednotlivých filmů:
Macbeth – Too Much Blood
Zlo se nerodí v temném kotli, ale vyrůstá z neochoty přiznat sobě i okolí to, co nás uspokojuje. A tam, kde nemůže být ukojena přirozená touha po štěstí, nastupuje touha po moci. Moci, která nám dovolí pomstít se za vlastní traumata a pocity méněcennosti. Variace na Shakespearova Macbetha, ve které tak docela nevíme, jestli se odehrává v minulosti, současnosti nebo nedaleké budoucnosti. Nevíme, jestli se v ní vracíme ke starým modelům, kdy „muži byli ještě muži“, „ženy byly ještě ženy“ a kdo chtěl moc a peníze, musel se potřísnit krví, anebo se díváme do budoucnosti, kde kultivovanost, korektnost a empatie opět ustoupily nejnižším pudům.

Svět tohoto Macbetha mluví univerzálním jazykem, ve kterém už ale není prostor pro vzletnost a filozofické úvahy. Jazykem, který pojmenovává realitu prostě a neúprosně. K dorozumění v tomto světě už stačí jen jeden jazyk a několik slov. Dark bluegrassová černá komedie na klasické téma, ve které se mísí absurdita s melancholií.

Režie / scénář / scéna                   David Jařab
Producent                                        Viktor Tauš
Kreativní producentka ČT            Kateřina Ondřejková
Kamera                                             Martin Douba
Střih                                                   Alois Fišárek
Výtvarnice kostýmů                       Sylva Zimula Hanáková
Hudba                                               Jakub Kudláč
Zvuk                                                   Jiří Klenka
Hrají                                                  Jiří Černý, Leoš Noha, Vojtěch Vondráček, Petr Čtvrtníček, Anežka Kubátová, Johana Matoušková, Miloslav König, Václav Vašák, Jakub Vaverka

Amerikánka
Co uděláte, když proti Vám stojí celý svět a jste ještě dítě? Ema Černá, hrdinka příběhu inspirovaného skutečnými osudy, zdolá útrapy dětského domova, pěstounské péče i „pasťáku“. Nejpodstatnější součástí její vůle k přežití je totiž víra v sebe sama, víra, že někde daleko, možná až v Americe, čeká někdo, komu na ní záleží.

Tento film vznikl v době, kdy divadla kvůli pandemii Covid-19 nemohla na dlouhé měsíce otevřít sály svým divákům. Amerikánka se však hrála dál. Diváci ji mohli vídat jako Filmy Naživo, realizované ve prospěch spolků Medici na ulici a Dobré víly dětem. Filmy byly inscenované ve světech, které ovlivňovaly téma příběhu a inspirovaly herecký projev. Byly natáčené vždy v jediném autorském záběru se záměrem následného vytvoření tohoto celovečerního filmu.

Amerikánka je příběh o lásce, vydělenosti a touze žít. Je manifestem touhy dál vyprávět příběh v souladu s novou realitou a vzpomínkou na živou kulturu, která v čase pandemie žila skrze kinematografii.

Režie / Producent                           Viktor Tauš
Kreativní producentka ČT            Kateřina Ondřejková
Spolurežie Amerikánka Vol.5, 6 David Novotný
Scénář                                               David Jařab, Evita Naušová
Kamera                                             Martin Douba
Scénografie                                     Jan Kadlec, Michaela Horáčková Hořejší, Viktor Tauš
Střih                                                   Alois Fišárek
Výtvarnice kostýmů                       Michaela Horáčková Hořejší
Hudba                                               Petr Ostrouchov
Zvuk                                                   Jiří Klenka
Hrají                                                   Tereza Ramba & Eliška Křenková, Klára Melíšková, David Novotný, Petr Ostrouchov, Pavla Beretová, Anna Fialová, Eva Josefíková, Marika Procházková, skupina Blue Shadows: Josef Štěpánek, Matěj Belko, Miloš Dvořáček j.h., Mirek Kemel

Maryša
Ve filmovém přepisu inscenace Národního divadla také Maryša otráví Vávru jedem nasypaným do kávy. Jenže jaká Maryša? A jakého Vávru? A co vlastně dnes s příběhem o dívce, která byla donucena k sňatku?

Situace mladých dívek na vdávání je dnes jiná než v roce 1894, kdy měla Maryša premiéru, přesto v jejím osudu nacházíme řadu zcela současných okamžiků. Kolikrát jsme někoho k něčemu nutili přesvědčeni o tom, že pro něj chceme „to nejlepší“? Kolikrát jsme se podvolili nesmyslnému nařízení jen proto, „aby se neřeklo“? Možná je příběh o Maryše mnohem víc bojem o osobní svobodu a zrcadlem despotických představ o tom, co by mělo naše okolí správně dělat.

Režie / Producent                           Viktor Tauš
Režie divadelní inscenace            Jan Mikulášek
Kreativní producentka ČT            Kateřina Ondřejková
Předloha                                           Alois a Vilém Mrštíkové
Dramaturgie                                    Marta Ljubková, Jan Tošovský
Kamera                                             Martin Douba
Scénograf, výtvarník filmu           Marek Cpin
Střih                                                   Alois Fišárek
Výtvarnice kostýmů                       Kateřina Štefková
Světelný design                              Ondřej Kyncl
Hudba                                               Michal Cáb
Zvuk                                                   Jiří Klenka
Hrají      Pavla Beretová, David Prachař, Taťjana Medvecká, Vladimír Javorský, Matyáš Řezníček, Filip Rajmont, Kateřina Císařová, Martina Preissová

Foto: archiv Amerikánka

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *