Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

DětiZe života

ČTENÍ PRO ZAČÍNAJÍCÍ ČTENÁŘE aneb ČTENÁŘSKÝ SYSTÉM

Máte doma začínajícího čtenáře a chcete, aby ho čtení bavilo? Důležité je vybrat knížku, která bude odpovídat jeho čtenářským schopnostem. Příliš jednoduchá knížka ho nebude bavit a příliš složitá ho odradí. Proto v nakladatelství Fragment vyšel unikátní Čtenářský systém, který má za cíl usnadnit orientaci v knižní nabídce právě pro začínající čtenáře.

Výsledky výzkumů čtenářských dovedností v České republice, z toho vyplývající sílící potřeba cílit na začínající čtenáře a podpořit je v počátcích jejich čtenářských pokusů, ale i problém zákazníků zorientovat se v nepřehledné nabídce knih pro děti na knižním trhu nás přiměly vymyslet způsob, jak dětem, jejich rodičům a pedagogům zjednodušit výběr knih právě pro tu, možná nejdůležitější, skupinu čtenářů. Protože podpoříme-li děti v jejich prvních čtenářských pokusech, vyrostou z nich lidé, kteří se ke čtení budou vracet po celý svůj život.

V uplynulých letech proběhly a probíhají řady kampaní a akcí na podporu čtenářských dovedností ze strany knihoven či Svazu českých knihkupců a nakladatelů. Všichni asi známe kampaně a projekty na podporu čtení u nás, ať už je to Rosteme s knihou, Celé Česko čte dětem, Den pro dětskou knihu, Kamarádka knihovna, Noc s Andersenem, Už jsem čtenář, Mezinárodní týden čtení dětem, S knížkou do života atd. Všechny tyto kampaně pomáhají přivést děti ke čtení, prohloubit v nich lásku ke knihám. Naším hlavním cílem je pomoct všem, kdo knížky pro začínající čtenáře kupují, s orientací v nabídce knižního trhu. Proto především čtenářský systém Fragmentu vznikl.
Soustředili jsme se nejen na prvňáčky a druháčky, ale i na předškoláky, protože vztah ke knížkám se vytváří už od nejútlejšího věku. Od počátku jsme spolupracovali se zkušenou pedagožkou Kamilou Balharovou, která sama v počátcích fungovala jako odborná korektorka našich knížek z ČS a propaguje čtenářský systém na školeních a seminářích pro pedagogy, které pořádá.

Ke snadné orientaci slouží jednotné grafické prvky na každé knížce: logo v příslušné barvě s názvem edice (stupně) na přední straně obálky, označení edice barvou a příslušným písmenem na hřbetě, informace k dané edici (stupni systému) a přehled všech stupňů na zadní straně obálky. Tento čtenářský systém má čtyři stupně: Čteme s obrázky, Čteme spolu, Čteme sami a Čteme s radostí.

—————————

A/ ČTEME S OBRÁZKY / Jedná se o knížky určené primárně pro děti předškolního věku, které ještě neumějí číst a seznamují se s písmenky. Jde o jednoduché příběhy, v nichž jsou některá slova v textu nahrazena obrázky, takže dítě-nečtenář se může podílet na čtení tak, že doplňuje slova za obrázky a současně se nenásilnou formou učí orientovat v textu. Přirozeně si zvykne, že text se čte shora dolů, zleva doprava, musí hledat vhodná slova, jimiž by obrázek nahradilo a prohlubuje si tak slovní zásobu.

Začínající čtenáři zvládnou jednoduchý a krátký text většinou přečíst sami a doplňování za obrázky je pak pro ně vítaným zpestřením.

Vydali jsme:
Čteme s obrázky – Z pohádky do pohádky
Čteme s obrázky – Nejznámější přísloví
Čteme s obrázky – Veselé bajky
Čteme s obrázky – Čarodějnice Lexa a splašená hůlka
Čteme s obrázky – Jak se žirafa vytahovala a další pohádky
Čteme s obrázky – Ňufíkova dobrodružství

Připravujeme:
Čteme s obrázky – Veselé pohádky z lesa i zahrádky (vyjde v létě 2022)

—————————

B – ČTEME SPOLU / Edice obsahuje knížky určené pro společné čtení dětí a rodičů, kdy se začínající čtenáři s dospělými ve čtení střídají. Text, který je menším písmem a je delší, je určený dospělým, kratší a jednodušší text větším písmem čtou děti. Příběh je doplněný velkým množstvím návodných ilustrací.

Tento způsob čtení je pro děti velmi důležitý už jen proto, že tráví čas s rodiči, prarodiči apod., mohou si spolu o knížce povídat a získávají tak přirozeně vztah ke čtení, ke knížkám. Děti se učí text sledovat, snadno zjistí, kdy na ně se čtením přijde řada, protože text pro děti je navíc označen i obrázkem sluníčka.

Vydali jsme:
Čteme spolu – Jak se vodníček stal hasičem
Čteme spolu – Pohádky ze sluneční zahrádky
Čteme spolu – Lucinka a pohár trpělivosti
Čteme spolu – Jak Janička zachraňovala kouzelnou říši

—————————

C – ČTEME SAMI

  1. a) pro děti, které se učí číst AS metodou
  2. b) pro děti, které se učí číst GEN metodou

Tento stupínek je rozdělený na dvě varianty, které se liší pouze tím, že knížky, které mají u loga označení GENETICKÁ METODA, jsou vysázené velkými tiskacími písmeny, aby byly vhodné i pro děti, které se učí číst právě touto metodou. Z ohlasů od rodičů i učitelů víme, že těchto knížek na trhu moc není a děti potřebují čtení trénovat na různých textech.

Do této edice pro začínající čtenáře – prvňáčky zařazujeme jednoduché, srozumitelné a kratší příběhy doplněné velkým množstvím obrázků. Slova na konci řádků se nedělí, text je vysázený větším písmem a věty jsou kratší. Texty konzultujeme s odborníky, aby neobsahovaly příliš dlouhá či obtížná slova, například cizí slova či slova se shluky souhlásek apod. To vše by dětem mělo usnadnit první samostatné pokusy o čtení.

Protože víme, že důležitá není jen samotná technika čtení, ale i porozumění přečtenému, připravili jsme ve spolupráci s klubem čtenářů KKF a zkušenými pedagogy pracovní listy, které lze využít například při společném čtení v rámci vyučování. Jedná se o materiály, které na základě četby pracují s textem a uplatňují zde i učivo dané třídy. Děti vybírají správné odpovědi, vymýšlejí rýmy, pokračování příběhu, kreslí obrázky k příběhu atd. V pracovních listech jsou zařazena i témata k diskuzi o knížce. Pracovní listy jsou k volnému stažení umístěny na stránkách www.kmc.cz v sekci metodické materiály.

Vydali jsme:
Čteme sami – Pohádky kocoura Šikuly
Čteme sami – Kouzelné pastelky
Čteme sami – Ovečka Nina a jiné pohádky
Čteme sami – Jak si velká malá holčička ochočila město
Čteme sami – Jak si velká malá holčička upekla kouzelný den
Čteme sami – Pohádky z kouzelného palouku
Čteme sami – Jak se chtěl čaroděj stát kouzelníkem

Připravujeme:
Čteme sami – První čtení od jara do zimy (vyjde na podzim 2022)
Čteme sami – genetická metoda – Pohádky kocoura Šikuly
Čteme sami – genetická metoda – Kouzelné pastelky
Čteme sami – genetická metoda – Ovečka Nina a jiné pohádky
Čteme sami – genetická metoda – Jak si velká malá holčička ochočila město
Čteme sami – genetická metoda – Jak si velká malá holčička upekla kouzelný den
Čteme sami – genetická metoda – Pohádky z kouzelného palouku
Čteme sami – genetická metoda – Jak se chtěl čaroděj stát kouzelníkem

Připravujeme:
Čteme sami – genetická metoda – První čtení od jara do zimy (vyjde na podzim 2022)

—————————

D – ČTEME S RADOSTÍ / Knížky zařazené do této edice jsou určené o trochu pokročilejším čtenářům, než ty v edici Čteme sami. Obsahují jednoduché a ne příliš dlouhé příběhy přizpůsobené náročností textu danému stupni čtenářských dovedností, tj. malým čtenářům, kteří již dokážou samostatně číst, obecně zhruba druháčkům. I zde je text doplněný spoustou krásných ilustrací.

Edice je dalším a posledním stupínkem ke zdokonalování čtenářských dovedností.

Věty jsou již delší a vysázené o trochu menším písmem než u edice Čteme sami. Slova na konci řádku se stále nedělí a knížka má o něco větší rozsah.

Vydali jsme:
Čteme s radostí – Čáry, máry kůň
Čteme s radostí – Natálka a svět vzhůru nohama
Čteme s radostí – Dobrodružství s kouzelnými zvířaty
Čteme s radostí – Prázdniny v Palmárii
Čteme s radostí – Vánoční kouzlo

Co na ČTENÁŘSKÝ SYSTÉM říkají odborníci, autoři, učitelé a samotné děti?
Jitka Pastýříková, literární redaktorka nakladatelství Fragment
Spolupracuje s celou řadou skvělých autorů – spisovatelů i ilustrátorů, jichž si velice váží a jsou pro ni velkou inspirací. V redakci má na starosti především původní českou literaturu pro děti a mládež, pohádky pro nejmenší, beletrii pro začínající čtenáře, ale i populárně-naučné knížky pro děti.

V čem je z vašeho pohledu tento projekt unikátní?
Snažili jsme se čtenářský systém koncipovat tak, aby byl jednoduchý, přehledný a snadno zapamatovatelný, k čemuž přispívá celá řada grafických prvků pro každou edici, každý stupeň systému. To umožňuje rychlou orientaci v knihkupectví. Unikátní je, myslím, naše spolupráce s pedagogy. U prvních knížek z edic Čteme sami a Čteme s radostí jsme spolupracovali se zkušenou pedagožkou, která působila jako odborná korektorka textů. Hlídala, aby text byl pro děti daného stupně rozvoje čtenářských dovedností přiměřený. S pedagogy ale spolupracujeme i jinak – k některým knížkám z edice Čteme sami nám připravují pracovní listy, které jsou pak zdarma ke stažení na stránkách našeho čtenářského klubu.

Na koho přesně s těmito knihami cílíte?
Cílíme nejen na prvňáčky a druháčky, ale věnujeme se i dětem předškolního věku, protože už tehdy vzniká vztah dětí ke knížkám a ke čtení. Proto jsme do systému zařadili i edici Čteme s obrázky, kterou mohou využít jak začínající čtenáři, tak předškoláci-nečtenáři. Ti se mohou podílet na čtení tak, že doplňují slova za obrázky a současně se nenásilnou formou učí orientovat v textu. Ne zcela běžnou je i edice Čteme spolu, kam patří knížky pro společné čtení dětí a rodičů, kdy se začínající čtenáři s dospělými ve čtení střídají. Text, který je menším písmem a je delší, je určený dospělým, kratší a jednodušší text větším písmem čtou děti. Děti mohou procvičovat čtení, ale neunaví je příliš dlouhý text a bude je bavit, budou-li se s rodiči při čtení střídat. Je to pro ně taková hra – teď čteš ty a teď zase já. Kde je obrázek sluníčka, tam je řada na mně. Takové čtení předpokládá, že rodiče a děti spolu stráví s knížkou nějaký čas, což je nezanedbatelný bonus.

Edici Čteme sami jste dokonce rozdělili na dvě části.
Přesně tak, knížky z této edice vydáváme ve dvou variantách, které se liší pouze druhem písma. Měli jsme signály, že na trhu je poměrně malý výběr knížek vytištěných verzálkami, tj. velkými tiskacími písmeny, na kterých si mohou procvičovat čtení děti, které se učí číst genetickou metodou, proto jsme se rozhodli vydávat knížky i v této variantě – v edici Čteme sami jsou označené jako „genetická metoda“. Děti, které se učí číst genetickou metodou, mohou navíc číst i knížky ze zmiňované edice Čteme s obrázky, která je rovněž vytištěná verzálkami. Kromě toho se snažíme podporovat i čtení s porozuměním, proto děti najdou v knížkách edice Čteme sami i řadu otázek týkajících se přečteného, které mají přimět děti, aby nečetly mechanicky, ale nad textem se zamyslely a uvědomily si, o čem četly.


Magdalena Katolická, autorka ČTEME S RADOSTÍ Čáry, máry, kůň
Česká spisovatelka už jako malá napsala příběh o vrabčácích, kteří se učí létat. Její prvotinou se stala kniha Jenseptej, příběhy knižních skřítků. Od té doby píše pro děti.

Co vás vedlo k tomu napsat knihu v rámci čtenářského systému?
Pravda je taková, že nejdříve vznikl příběh a teprve potom přišla nabídka zařadit ho do čtenářského systému. Když k tomu ale došlo, neváhala jsem ani minutu. Čtenářský systém od Fragmentu mi přijde jako úžasný a nenásilný způsob, jak děti motivovat ke čtení. Umožňuje jim postupně se zdokonalovat, číst další a delší, náročnější příběhy a moci se radovat z vlastních pokroků. Jsem neskutečně šťastná a pyšná, že je to možné i díky mně a mojí knize.

Vaše knížka Čáry, máry, kůň je jedna z nejoblíbenějších v rámci Čteme s radostí. Proč si myslíte, že tomu tak je?

Myslím, že za to může koník Toník a uvěřitelné propojení nadpřirozeného světa s tím naším obyčejným, každodenním, ve kterém děti mohou koně běžně vidět, a doma by ho tak chtělo, a teoreticky i mohlo mít, nejedno z nich. I já jsem ho jako malá chtěla…

Můžete vzájemně rovnat knihu Čáry, máry, kůň s vaší druhou knihou Jenseptej, příběhy knižních skřítků?
Kniha Čáry, máry, kůň je více výpravná. Děti v ní najdou pouze jeden jediný příběh, rozdělený do osmnácti kapitol, a spolu s jeho hlavními hrdiny se postupně posouvají dějem od začátku do konce. Díky čtenářskému systému navíc již zcela samostatně. Kniha Jenseptej, příběhy knižních skřítků je oproti tomu vhodná i pro děti, které ještě číst neumí, a budou v ní listovat spolu s rodiči, prarodiči, strýčky či tetičkami. Obsahuje třicet dva krátkých, samostatných příběhů a zamyšlení doplněných otázkami a zábavnými úkoly, které učí děti o knihách a lásce k nim.

Máte v hlavě už další příběhy? Jak vás napadají?
Ano, mám, a kousek z každého z nich mám dokonce i napsaný. První je další dobrodružství kamarádů z knihy Čáry, máry, kůň, u druhého jde o zcela nový příběh. Příběhy mě napadají různě. O Jenseptejovi z mé první knihy se mi zdálo. Ráno jsem se probudila a věděla jsem, o čem budu psát. A tak to šlo několik nocí za sebou… U druhé knihy to bylo jiné, napadla mě zničehonic. Začalo to první větou a potom už se příběh plynule posouval dále.

Proč je podle Vás důležité, aby děti četly?
Knihy jsou úžasné médium, jsou plné informací, zajímavostí, nápadů, rozšiřují obzory a umí pohladit na duši. Navíc fungují jako jakýsi teleport v čase a prostoru. Díky nim se mohou děti stát během vteřiny rytířem, princeznou, kosmonauten, malířkou nebo tanečnicí a zažít všelijaká dobrodružství, aniž by vystrčily paty z domu. A v dnešní době karantén, izolací, lockdownů a mnohých restrikcí, které omezují a komplikují cestování, mi přijde důležitější než kdy dřív. Já sama čtu hodně a ráda. Jsem klasický knihomol a když se do příběhu začnu, nemohu přestat.


Lenka Hoštičková, autorka ČTEME SAMI Jak se chtěl čaroděj stát kouzelníkem a Pohádky z Kouzelného palouku

Asistentka pedagoga na základní fakultní škole Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, specializuje se na didaktiku prvopočátečního čtení.

Na jakém základě tvoříte knihy. Jde o tipy od učitelů, nebo máte jasnou představu?
S učiteli při tvorbě knížek nespolupracuji. Řekla bych, že většina mých kolegů o mém psaní neví. Navíc v současné době pracuji jako asistentka pedagoga na 2. stupni a tam už je to od pohádkových příběhů vzdálené. Příběh většinou vznikne tak, že mě něco napadne, hlavou mi “bleskne”, že by to mohlo být zajímavé, a pak už se rozjede moje fantazie a základy příběhu se utvoří. A když mám čas, příběh sepíšu a doplním o to, co mně k tomu ještě během psaní napadne.

Bylo psaní knih v rámci Čtenářského systému v něčem jiné než při psaní běžných pohádkových příběhů?
Psaní knih v rámci Čtenářského systému není jiné, protože to nemá vliv na vznik příběhu. Do redakce pošlu hotový příběh, který je v rámci Čtenářského systému někam zařazen a pak se případně upraví slova, která by mohla být pro začínající čtenáře těžká. Sama za sebe si myslím, že musím příběh nejdříve napsat tak, jak se zrodil, a o těžkých slovech v tu chvíli nepřemýšlím. Myslím si, že bych se mohla při psaní “zaseknout”. Pokud je příběh hotový, je snazší vyměnit slovo, případně přetvořit větu, aby čtenářům vyhovovala.

Co dalšího připravujete?
Mám v hlavě nějaké příběhy a v počítači připravené pracovní názvy. Psaní knížek trochu vázne na mých časových možnostech, které jsou v současné době omezeny studiem speciální pedagogiky na UK v Praze. Nyní jsem ve 2. ročníku. K psaní se tedy dostávám o letních prázdninách, kdy mám pauzu od psaní seminárních prací.

PhDr. Kamila Balharová
Vystudovala PdF UP v Olomouci obor speciální pedagogika a český jazyk pro 2. stupeň ZŠ a ZvŠ. Rigorózní zkoušku složila na Univerzitě Karlově v roce 2008. Věnuje se speciální pedagogice a výuce českého jazyka. Je autorkou vzdělávacích internetových stránek věnovaných výuce českého a anglického jazyka především pro žáky se SPU. Také se zaměřuje metodicky na výuku literatury a slohu a stránek, kde najdete mnoho projektů propojujících jednotlivé vzdělávací oblasti se vším všudy. Věnuje se profi orientaci žáků se specifickými poruchami učení.


V čem je pro Vás jako pedagoga ČS přínosný?
Učitelům může pomoci přehledný čtenářský systém vybrat a doporučit vhodnou knihu pro jednotlivé čtenáře ve třídě podle jejich čtenářských schopností. Nemusí v obrovské nabídce jednotlivých nakladatelství hledat vhodné knihy. Vždyť ve třídě mají většinou mezi 20 až 30 žáky, jejichž čtenářské dovednosti bývají na různé úrovni, kde pak vzít čas na vyhledávání vhodných knih pro jednotlivé skupiny žáků. Podobně je na tom ale i rodič. Ví, že potřebuje knihu pro své dítě, ale ne vždy má čas jít a vyhledávat. Proto mají rodiče i učitelé rádi, když jim nakladatelství připraví přehledný systém, a případně na něj vytvoří i upoutávku. Osobně vím, že rodiče i učitelé plakátek, vytvořený ke čtenářskému systému nakladatelství Fragment, vítají. Podobně je to i s katalogem, kde si rodič prostřednictvím školy může knihu rovnou objednat.

 

Víme, že náš systém propagujete v rámci seminářů pro učitele, které pořádáte. Jaké máte ohlasy na ČS?
Ohlasy od učitelů mám dobré. Pochvalují si nejvíce to, že velice rychle mohou nasměrovat rodiče, například na třídních schůzkách, kde najdou a mohou koupit knihu vhodnou právě jako podporu dané etapy rozvoje čtenářství jejich dítěte. Některé školy dělají speciální akce jako třeba Čtenářské slavnosti, které spojují například s obdobím Vánoc, kde prvňáčci předvedou, jak už umějí číst, a za odměnu dostanou od rodičů knihu.

Proč je přínosné vydávat knížky i ve verzi vysázené verzálkami?
Knihy vysázené verzálkami jsou v současné době žádané. Je to proto, že se do škol vrací genetická metoda čtení. V rámci této metody se zpočátku děti učí pouze velká tiskací písmena. Velmi rychle si tak mohou přečíst nápisy kolem sebe nebo i jednodušší texty. Aby bylo dítě dále motivované ke čtení, potřebuje texty zpracované právě pro něj. Když mu v určité fázi rozvoje čtení chybí vhodné texty, motivace se snižuje, a to může mít vliv i na budoucnost. Jen pro zajímavost, kolektiv autorů z Univerzity s Pittsburghu napsal, že „žáci, kteří jsou na konci třetího ročníku nedostatečně kompetentními čtenáři a zaostávají také v psaní, už nikdy nedohoní své vrstevníky ve výsledcích učení“ (Resnick, B.L., Hampton,S. Reading and Writing Grade by Grade. New Standards. University of Pittsburgh and IRA, 2009).

Foto: archiv Albatros

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *