Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Zábava

Vítězové z festivalu v Karlových Varech režisérka Beata Parkanová a Martin Finger roztočili nový film Světýlka

Režisérka Beata Parkanová a herec Martin Finger získali od mezinárodní poroty letošního festivalu v Karlových Varech hlavní ceny pro nejlepší režii a pro nejlepšího herce za film Slovo. Jen několik dní po slavnostním závěrečném ceremoniálu festivalu začali natáčet další společný film s názvem Světýlka.

Jsem ráda, že jsem cenu dostala těsně před začátkem natáčení svého třetího filmu Světýlka, kdyby mi při režii došly argumenty pro štáb či herce“ komentuje se smíchem režisérka Beata Parkanová. „Ale vážně, je to pro nás obrovská pocta, především proto, že takové ocenění uděluje mezinárodní porota, filmaři, kteří soutěžní snímky vidí v té nejčistší možné podobě, tedy bez předsudků nebo naopak bez předešlého těšení se,“ vrací se k prestižnímu ocenění z festivalu režisérka.

Pro Martina Fingera a Beatu Parkanovou jde o třetí společný film, ve snímku Světýlka pak hraje také Veronika Žilková, Elizaveta Maximová, Marek Geišberg a Mia Bankó. Snímek v česko-slovenské produkci se bude natáčet v červenci a srpnu na jižní Moravě a na Slovensku, stejně jako v případě Slova ho nasnímá kameraman Tomáš Juríček a střihačem bude Alois Fišárek.

Práce na třetím filmu s Beatou probíhá už v takřka rodinném, bezpečném prostředí. Známe se a známe svůj způsob práce, netřeba dlouhého rozebírání a vysvětlování co kdo chce a co tím myslí. Ale zároveň jsme pořád ve střehu,“ popisuje Martin Finger nové natáčení.

Film Světýlka si režisérka Beata Parkanová sama napsala a po snímcích Chvilky a Slovo jím uzavře trilogii silných osobních a intimních příběhů. Světýlka se odehrávají během jednoho horkého letního dne na začátku devadesátých let. Malá šestiletá holčička Amálka si v jeho průběhu začne uvědomovat rostoucí a neřešitelnou partnerskou krizi svých rodičů. Děda a babička se jí snaží od konfliktu uchránit, ale jejich chování a péče Amálčino napětí spíše stupňují. Dívka si spolu s rodiči a prarodiči prožije den plný nepoznaných emocí a její doposud bezpečný svět a jistoty se rozpadají.

Dědečka představuje Martin Finger, do role babičky obsadila režisérka Veroniku Žilkovou. Ta získala diváckou popularitu díky komickým rolím, ve snímcích Otesánek a Zapomenuté světlo, za nějž získala Českého lva, ale ukázala herecký talent pro dramatické role.

„Postavu dědy hraje ve Světýlkách Martin Finger a je to už naše třetí filmová spolupráce. Tentokrát Martina trochu postrašujeme a je pro nás oba zábavou pracovat na roli, jakou ještě nehrál. Role babičky je pak energetickým tahounem filmu, potřebovala jsem ráznou, temperamentní ale přitom velmi pečující postavu. Našly jsme ji spolu s Veronikou Žilkovou, která je myslím ráda, že může pracovat na něžném filmu o podstatných rodinných tématech,“ říká k obsazení Beata Parkanová.

„Hrát dědu je pro mě přelomové. Vypadá to, že už mi to asi pro většinu rolí zůstane a postavím na nich zbytek své umělecké kariéry,“ říká s nadhledem Martin Finger. „Během prvního čtení scénáře Světýlek jsem se ocitl v jakési nostalgii, v dávných vzpomínkách na moje dětství. Byl jsem zase na prázdninách u babičky na vesnici, cítil to horko a stín, dlouhou chvíli a nudu a samotu, když zrovna bratranci a sestřenice nebyli po ruce, fantazie, které se mi už tenkrát pořád honily hlavou. Byla to dojímavá emoce,“ dodává Finger.

Beatiny filmy jsou vždy osobní, ve Světýlkách hraju v podstatě její babičku. Je to pro mě obrovská čest, protože funkce babiček v rodinách jsou dost důležitá. Ve chvíli, kdy si dítě s rodiči nerozumí, utíká se k prarodičům. I když jsem ve filmu přísná babička a chvílemi i nepříjemná, tak ta moje postava je hluboce milující. Sama cítí vinu za manželskou krizi její dcery, proto má tu svou nepříjemnou stránku,“ popisuje Veronika Žilková svou postavu. „Všechno, co Beata řekne, to udělám. Viděla jsem film Slovo, byla jsem úplně unešená a mám k ní naprostou důvěru. Přecijen hraju postavu inspirovanou její babičkou a nebudu přeci říkat, co si ta postava může myslet. Nemám ambice potřebu o postavě diskutovat, co Beata napsala a co řekne na place, to udělám, a jsem šťastná,“ dodává k samotnému natáčení Žilková.

„Film Světýlka je něžným vyprávěním o křehkých a nesmírně podstatných věcech, které se dějí v jedné rodině a plně dopadají na holčičku Amálku. Pro mě osobně je to pak ve filmu první velká práce s dítětem v hlavní roli, ale mám z ní nesmírnou radost a velmi mě to celé těší,“ svěřuje se po prvních dnech natáčení Parkanová.

Právě malá Mia Bankó představuje nečekané dobrodružství i pro produkci, která spustila natáčení filmu, přestože je financování filmů v této době nejisté. „Mia je prostě Amálka, pokud bychom čekali, vyrostla by nám. Přesvědčení nás všech, že ten film musíme udělat s Miou, převážilo nad producentskou opatrností, kdy v jeden čas řešíme problémy financování jak z důvodu zvyšování nákladů, zmrazení filmových pobídek, tak vynucené pozastavení schvalování filmových projektů Českou televizí, “ přiznává producent filmu Vojtěch Frič ze společnost love.FRAME. „Po dlouhé a pečlivé rozvaze jsme ale nakonec spustili natáčení a věříme, že Česká televize bude moci být opět silným partnerem české kinematografie. Bez ní se totiž určitý typ filmů prostě neobejde,“ uzavírá Frič.

Film byl podpořen Státním fondem kinematografie ČR, Audiovisuálním fondem SK, filmovým fondem Jihomoravského kraje.

Scénář a režie: Beata Parkanová
Kamera: Tomáš Juríček
Architekti: Petr Bakoš, Jana Nosková
Masky: Andrea Štrbová
Kostýmy: Josefína Bakošová
Výprava: Roman Chochola
Střih: Alois Fišárek
Hudba: Michal Novinski
Zvuk: Viktor Krivosudský
Producenti: Vojtěch Frič, Ondřej Kulhánek, Maroš Hečko a Peter Veverka
Hrají: Mia Bankó, Martin Finger, Veronika Žilková, Elizaveta Maximová, Marek Geišberg, Jenovéfa Boková, Aleš Bilík, Eric Cénat a další

Foto: archiv filmu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *