Stravování na cestách nemusí být nezdravé

Jednou ze stěžejních otázek při cestování na dovolenou je stravování. Často na dlouhých cestách volíme rychlou variantu, jako jsou fastfoody či snacky zakoupené na benzínové pumpě. I během cestování se ale dá stravovat lépe.

Obzvlášť doprava autem je pro volbu stravování vhodnější než cesta letadlem. Jsme zde více pány svého času, takže si i můžeme zvolit, kdy a co budeme jíst. „Na cestách často volíme trvanlivé tuzemské potraviny, které mají vysoký obsah tuku, soli a cukru, a tedy i vysokou energetickou hodnotu. Přitom právě na cestách je výdej energie malý, takže by tomu měl odpovídat i její příjem. Jídla by měla být lehčí, bohatá na ovoce a zeleninu,“ uvádí prof. Ing. Jana Dostálová, CSc. z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.

Stravování předem nakoupenými nebo připravenými jídly umožňuje větší výběr a kontrolovatelnost toho, co jíme a jakou přidanou hodnotu dostaneme do svého těla, stejně jako snížení výdajů za jídlo. Nesmíme však za domácí stravu považovat sušenky nebo pečivo s levnou paštikou. Naopak sendvič připravený z kvalitních surovin, jako jsou zelenina, sýr a libové maso, doplněné svačinou v podobě ovoce nebo zeleniny, jsou vhodné. Aby zůstaly potraviny čerstvé, uchovávejte je v chladicích boxech nebo přenosných chladničkách.

Šárka Přidalová – řidička

Otázka stravování na cestách je velmi aktuální pro ty, kdo na nich tráví většinu svého času – profesionální řidiče. „Když mám před cestou volno, vařím si jídla předem a pak si je cestou ohřeju na vařiči. Jednoduchá jídla se dají udělat i při přestávce na parkovišti – třeba míchaná vajíčka k snídani. Předem si připravuju i ovoce a zeleninu,“ říká řidička společnosti C.S.CARGO Šárka Přidalová.

Pokud chcete na cestách konzumovat jídla tradičnější, využijte i další cestovní spotřebiče, ve kterých si můžete pokrmy na cestách uvařit nebo alespoň ohřát. Sbalit si s sebou můžete třeba vařič, elektrický gril nebo samoohřívací sáčky, které pokrm ohřejí během 15 minut.

Ani stravování u benzínových stanic nemusí nutně znamenat přísun pouze špatných složek potravy. Mnohé benzínové stanice v Evropě nabízejí doplňkový prodej kvalitnějších pokrmů, jako jsou polévky, zeleninové saláty nebo čerstvě připravené bagety.

Častou chybou při cestování je nedostatečný příjem tekutin. „V létě by měl být příjem tekutin vyšší než je běžných 1,5 – 2 litry. Právě na cestách se ale na pravidelné pití snadno zapomíná. Nejvhodnější jsou nápoje neslazené cukrem (např. ředěné džusy) nebo čistá pitná voda. Nápoje by neměly být příliš studené. Na cesty se navíc nedoporučují nápoje perlivé, které mohou způsobovat nadýmání,“ dodává profesorka Dostálová.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.