Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Jídlo a pití

Co si dopřávají Češi, když je večer honí mlsná? U žen vedou brambůrky a muži naopak častěji sáhnou po čokoládě

Večernímu mlsání neodolá téměř každý druhý Čech. I přes veškeré snahy o zdravější životní styl brambůrky zůstávají pochoutkou, kterou si po večeři dopřává 40 % Čechů. 36 % většinou spořádá celý sáček najednou a je otázkou, jestli konzumaci brambůrek nazývat hřešením, když 70 % se kvůli tomu necítí nijak nevhodně nebo trapně.

Co se týče mlsání, Češi se rozdělují na dva tábory zastávající různé pohledy na věc. Nejnovější průzkum společnosti Petr Hobža Snack[1] ukázal, že první skupinu tvoří 55 % Čechů, pro které je večeře posledním jídlem dne a po ní už maximálně přichází nějaké zdravé chroupání například v podobě zeleniny. Druhý tábor představuje 45 % těch, kteří si večer rádi dopřejí i nějaké mlsání, a to buď sladké, nebo slané.

Brambůrky boří genderové stereotypy
Ve výběru své oblíbené pochoutky ale Češi bourají zavedené stereotypy. Ačkoliv bývá čokoláda běžně spojovaná s ženskými chutěmi na sladké a brambůrky si lidé častěji vybaví jako pánskou pochoutku k pivu, opak je pravdou. V rámci nočního mlsání si brambůrky vybírají o něco více ženy (41 % žen) a muži naopak častěji sáhnou po tabulce čokolády nebo po čokoládové tyčince (44 % mužů).[2] Brambůrky ale stále zůstávají nejoblíbenější pochutinou. Večer si je dopřává každý čtvrtý Čech z deseti.

O tom, že brambůrky se v českých domácnostech neobjevují jen nahodile, svědčí také fakt, že více než dvě třetiny Čechů sní týdně 1—2 balení. Neumí si bez nich představit především oslavy a další významné události (42 %), posezení se skleničkou vína nebo piva (25 %) nebo návštěvu u známých, ať už v roli hostitele, nebo hostů (23 %).

Češi dávají přednost klasice
Ačkoliv jsou Češi ve volbě své oblíbené brambůrkové příchuti spíše konzervativní a první místo si u 65 % z nich drží tradiční solené brambůrky, stále se najdou také milovníci experimentů, například někteří by uvítali brambůrky s příchutí svíčkové, kebabu nebo pizzy.

„Našim zákazníkům se snažíme maximálně naslouchat, a to nejen tím, že průběžně sledujeme jejich chuťové preference. Denně odpovídáme minimálně na 15 dotazů, komentářů nebo proseb na naší zákaznické lince nebo on-line v knize dotazů. Pokud se například častěji opakuje prosba o zařazení nějaké konkrétní příchutě do naší nabídky, potom skutečně zkoušíme takové poptávce dostát. V tom je síla našeho přístupu české rodinné firmy,“ vysvětluje Libor Hobža.

Nejsme chipsy, jsme brambůrky
Ačkoliv většina lidí nevnímá mezi termíny „chipsy“ a „brambůrky“ významný rozdíl, Hobžovi vyrábí své Strážnické brambůrky s důrazem na kvalitu a tradici. Chipsy před smažením prochází procesem tzv. blanšírování, kdy jsou jednotlivé bramborové plátky proplachované v teplé vodě. „Při blanšírování jsou lupínky zbaveny nejen škrobu a cukru, ale bohužel i své typické bramborové chuti. Díky tomu je následná výroba chipsů jednodušší a dá se na ni použít více bramborových odrůd. My ale volíme cestu, kdy jsou lupínky jen očistěné ve studené vodě. Tím si zachovají, pro brambůrky tak typickou, bramborovou chuť,“ doplňuje Petr Hobža mladší.

Firmu na výrobu brambůrek založil Petr Hobža starší, přičemž prvopočátky výroby spadají do roku 1988. Firma má v současné době okolo 50 zaměstnanců a posledních šest let rostou Strážnické brambůrky meziročně o pět až deset procent. Linka denně vyrobí ze 60 tun brambor 15 až 17 tun bramborových lupínků. Výroba Petra Hobži je výjimečná tím, že vynechává proces blanšírování, čímž je výroba komplikovanější, ale pozitivně se to promítá do chuti výrobku. Firmu v současné době vedou synové zakladatele Petr a Libor.

[1] Průzkum Češi a brambůrky realizovala pro společnost Petr Hobža Snack agentura STEM/MARK v červenci 2021. Data byla zpracována na reprezentativním vzorku 521 respondentů.

[2] Čokoládu jí po večeři 44 % mužů a 35 % žen. Brambůrky jí po večeři 41 % žen a 40 % mužů.

Foto: archiv firem

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *