Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Zábava

Cestovatel Sir Fogg znovu objede svět, tentokrát trolejbusem

Motorka, trabant, škodovka,… lidé objíždějí svět mnoha dopravními prostředky, ale vyrazit na cestu trolejbusem napadlo až brněnského dobrodruha a podnikatele Alberta Fikáčka. S týmem SirFogg.com koupil trolejbus, za pomoci dobrovolníků ho přestavuje a v létě chce vyrazit směr Vladivostok. Na výpravu se může připojit kdokoliv.

“Uvaříš si ranní kafe a řekneš si, že by bylo super objet svět trolejbusem,” vysvětluje Albert Fikáček, jak jednoduše se nápad v jeho hlavě zrodil. Právě takové bláznivé nápady, které jsou na hraně realizovatelnosti, stojí podle Fikáčka za to, aby se staly skutečností.

Od nápadu k realizaci už byl jen krok. “Když se něco bojíš udělat, ale zároveň bys chtěl, tak je nejlepší to říct do televize, a pak už to udělat musíš,” komentuje svůj veřejný závazek z loňského vysílání pořadu Dobré ráno.

Trolejbus koupil na Bazoši
Koupit trolejbus je překvapivě snazší, než se zdá. Fikáček ho sháněl půl roku, až se jednoho dne náhodou podíval na Bazoš.cz, zadal do vyhledávače “trolejbus” a vyskočilo na něj, že před hodinou někdo vystavil inzerát.

Trolejbus prodával opavský dopravní podnik, což Fikáček jako rodilý Opavák považuje za dobrou karmu. “Zavolal jsem tam, domluvili jsme se, další den jsem se na trolejbus přijel podívat, plácli jsme si a bylo hotovo,” popisuje celý nákupní proces a dodává: “nejčastější otázka, kterou od lidí dostávám, je, kolik takový trolejbus stojí. Já jim odpovídám, ať se zeptají dopravního podniku.”

Před cestou kolem světa musí trolejbus projít patřičnými úpravami. Má sice platné revize, ale je potřeba ho před expedicí prohlédnout. “Výrobce trolejbusu na projektu spolupracovat nechce, ale pomůže nám výrobce elektrických součástek trolejbusu Cegelec,” uvádí Fikáček.

Kromě toho je potřeba do trolejbusu dostavět postele, přimontovat gauč, ledničku a gril. O úpravy se postarají dobrovolníci na víkendových brigádách v Brně. S podobnou prací už mají své zkušenosti, protože pod Fikáčkovým vedením pracují zároveň na projektu VlakFest, kde opravují železniční vagóny a v únoru postavili první saunový vagón na světě.

Trolejbus je vybavený diesel agregátem, který generuje elektřinu, ale cílem expedice je využívat ho co nejméně. Agregát standardně vyrábí elektřinu, která pohání trakční motor, ale v tomto případě je v plánu do trolejbusu přidat baterie a pohánět trakční motor z nich.

“Prosíme každého, kdo má volnou trolejbusovou baterku, aby nám ji donesl,” směje se Fikáček. 12 % výkonu pokryje solární elektrárna na střeše trolejbusu od firmy S-Power. “Jsme nadšení, že nám tuhle možnost nabídli, a teď čekáme nabídky od nějaké vodíkové firmy,” dodává s nadsázkou.

Nejdelší linka na světě
Trolejbus by měl na cestu vyrazit na začátku června. První etapa bude trvat zhruba čtyři měsíce a končit ve Vladivostoku. “Je to význačné město, které jednou dokonce zmínil Lenin, když řekl ‘Je na východě, ale je náš’,” sděluje Fikáček historickou zajímavost.

Trasa první etapy byla vybrána s ohledem na covidovou situaci a trolejbusová města. U dalších etap se uvidí, v jakém stavu bude svět a trolejbus po první etapě, ale v plánu je pokračovat napříč Severní a Jižní Amerikou.

Na cestu se může kdokoliv přidat. Stačí se podívat na web Trolejbusem.cz a vyplnit nezávaznou přihlášku, kdy a na jak dlouho by cestovatelé chtěli jet. Počítá se s tím, že lidé pojedou vždy jen určité úseky podle svých časových možností.

Opravdu zkušení trolejbusáci mají cestu zdarma. Všichni ostatní dobrodruzi se musejí podílet na nákladech, které vycházejí zhruba přes tisíc korun denně na osobu. “Kdybychom je chtěli snížit, muselo by nás tam být hodně, což už by nebylo komfortní,” vysvětluje Albert Fikáček, jak bude cestu financovat.

V ideálním případě pojede v trolejbusu 14 dobrodruhů, kteří se budou postupně měnit, jeden trolejbusák a jeden technik. Fikáček s nadsázkou dodává: “Vedoucí výpravy je pan Trolejbus, ten určuje trasu, tempo i místa, kde zastavíme.”

SirFogg.com dobývá svět
Kromě Alberta Fikáčka za projektem stojí tým Sir Fogg. Sdružení dobrodruhů provozuje stejnojmenný portál SirFogg.com, kde propojuje cestovatele s nezávislými průvodci, a Expediční klubovnu v Brně a Praze.

Povahu Sira Fogga popisuje Fikáček slovy: “Sir Fogg je člověk, který bez ohledu na názor ostatních odvážně realizuje své plány pokořující psychologické i geografické hranice. My jsme uskupení lidí, kteří takhle uvažují.”

Sir Fogg dobývá svět na lodích z PET lahví, babettách, lyžích, saních, psích spřeženích a trolejbusech. Cestu kolem světa metrem si schovává až na důchod. Teď si dobrodruzi s radostí užijí jízdu po trolejích, co znamenají svět (i mimo ně).

Zdroj a foto: SirFogg.com, Martin Zavadil

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *