Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Jídlo a pitíMóda

František Jungvirt & Věnečky Janeček: vizuální a chuťový luxus

Tradice v kabátě 21. století. Tak by se dal definovat společný jmenovatel práce Františka Jungvirta a Romana Janečka, díky kterému vzniklo atraktivní propojení sklářského umění a cukrařiny. Výsledkem je série uměleckých fotografií, které plně vykreslují krásu obou produktů. Tím však společná práce nekončí – vybrané kousky z dílny Františka Jungvirta budou vystaveny v nově otevřeném Boutique Věnečky Janeček.

Františka Jungvirta a Romana Janečka spojuje láska k tradici, což je z oborů, v nichž se pohybují, patrné na první pohled. Tím víc jsou s nimi spjati, nakolik oba měli ve své rodině předky, kteří jim díky svému řemeslnému umu udali cestu. Zatímco František kráčí ve stopách dědečka – sklářského mistra, Roman se vrátil k cukrářské tvorbě své prababičky. Oba tvůrce bezpochyby spojuje také fakt, že se v jejich práci propojují tradiční výrobní postupy, rukodělná práce a výběr kvalitních surovin.

Lahodný tandem
Františkovy sklářské výrobky s odkazem na dávné umění mistrů sklářů si svým provedením vyloženě říkaly o adekvátní doprovod. Toho se důstojně ujaly Romanovy věnečky v moderní mini verzi. „Na začátku spolupráce stála otázka, jak umělecké sklo půjde dohromady s minidezertem. Při první instalaci věnečků na tác Volcano plate z mé dílny a také na křišťálové produkty z řady Golden Lux kolekce Shadows, kterou jsem navrhl pro sklářskou značku KLIMCHI, bylo zřejmé, že jeden produkt nápaditě doplňuje druhý a oba tvoří pro oko i chuť lahodný tandem,“ pochvaluje si František Jungvirt.

Dnešních nároků na vzhled, funkčnost a potažmo chuť produktu jsou si Jungvirt s Janečkem dobře vědomi. Tác tak nemůže být pouhým předmětem k servírování pokrmů a věneček by neměl být pouhým doplněním prázdných kalorií. František Jungvirt proto posouvá hranice užitného předmětu za hranice umění. K dosažení správného efektu využívá talentovaný sklářský výtvarník vysokého lesku v kontrastu s matným brusem. Najednou se z obyčejného tácu stává umělecký předmět, který povznáší interior.

Ve stejném duchu se nese receptura věnečků Romana Janečka, jejichž máslový krém obsahuje koňak Bache Gabrielsen dovážený přímo z francouzského arrondisementu Cognac. „Současný trend velí méně cukru, čímž se řídím i já. Věnečky Janeček jsou polosladké s odlehčeným krémem. Z klasického dezertu se tak stalo lehké políbení na dobrou noc, kterého se člověk nepřejí,“ popisuje Roman Janeček. Třešničkou na dortu je jejich „jednohubková“ velikost srovnatelná s mincí v hodnotě 50 Kč. Z běžného dezertu se tak stává elegantní lahůdka s jemným koňakovým nádechem.

Zažít opojnou eleganci a lehkost spojení obou umělců můžete v Boutique Věnečky Janeček na adrese Pštrossova 23, který se otvírá 11. dubna. Vkusné provedení prostor podniku představuje ideální kulisy pro pokračování dialogu mezi věnečky a uměleckým sklem. Práce Františka Jungvirta bude přímo v Boutique Věnečky Janeček zastoupena vázou z kolekce Drama a několika dalšími kousky.

O FRANTIŠKOVI JUNGVIRTOVI
František Jungvirt (*1996) je sklářský výtvarník, designer a malíř skla. Patří mezi nejoriginálnější představitele mladé generace českých sklářských tvůrců. Vedle designu užitných předmětů se věnuje tvorbě uměleckých objektů, instalací a omezených sérií ze skla. Ve své práci se většinou vrací k nejklasičtějším odkazům českého sklářství, které spojuje s novými impulzy. Je absolventem oboru sklomalba při SOŠ v Třeboni a nyní studuje v závěrečném ročníku na pražské UMPRUM v ateliéru skla Ronyho Plesla. V posledních čtyřech letech vystavoval svá díla na výstavách u nás i v Londýně, New Yorku, Paříži, Miláně, Švýcarsku, Jeruzalémě nebo Japonsku.

O KLIMCHI
Společnost KLIMCHI se věnuje ruční výrobě stolního skla inspirovaného okamžiky života. Rodinné studio se nachází v horské oblasti České republiky, kde mistři řemesla udržují při životě tradici výroby českého křišťálu od roku 1905. Dnes je známější ve Velké Británii, Spojených státech amerických a západní Evropě více než v Česku.

Název KLIMCHI je odvozen od příjmení zakladatele Lukáše Klimčáka, jehož rodina vytváří jedinečné moderní sklo. Inspirováni dramatickou krajinou, která je obklopuje, oživují své kousky zářivými barvami a čistými jednoduchými liniemi. K tomu využívají starých sklářských technik předávaných z generace na generaci. Od roku 2020 je kreativním ředitelem značky sklářský výtvarník a designer František Jungvirt.

O ROMANU JANEČKOVI
Roman Janeček měl k cukrářství odjakživa blízko. Než se však vydal v šlépějích své prababičky, prošel Janeček několika butiky na pražské Pařížské ulici, mimo jiné pracoval také pro značku Gucci. Zde si vypěstoval nejen smysl pro estetično, ale také nadstandardní přístup ke klientům. V té době Roman už rád pekl a zásoboval své kolegy sladkým. Až jednou přišel jeho nadřízený, že by rád věnečky. A tak vznikly Věnečky Janeček, minidezerty ve sladké i slané variantě. S ohledem na zvyšující se poptávkou přišel čas otevřít Boutique Věnečky Janeček, který nyní najdete na adrese Pštrossova 23, Praha 1. Otevřeno je každý všední den mezi 10. a 17. hodinou.

Foto: archiv Boutique Věnečky Janeček

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *