Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Jídlo a pití

Kongres Česká brambora v gastronomii zasvětil celý den této neobyčejné plodině

Brambory jsou nedílnou součástí našich jídelníčků. Avšak za posledních dvacet let se snížilo množství zemědělských ploch, na kterých se v České republice pěstují, zhruba o čtvrtinu. A to i přesto, že 78 % Čechů vnímá tuzemské brambory jako lepší než ty ze zahraničí*. Jak tento nepříznivý trend změnit a z brambor znovu udělat hrdinu našich talířů? Na to se ve čtvrtek 4. 5. snažili najít odpověď odborníci hned z několika sektorů – od pěstitelů, přes obchodníky až po gastronomy. Na unikátním kongresu Česká brambora v gastronomii, který byl součástí třídenního festivalu MAKRO CZECH GASTRO FEST, se toho však hosté měli příležitost dozvědět mnohem více!

„Dnes se nám povedlo něco neuvěřitelného. Na jeden den jsme pod jednu střechu dostali odborníky a specialisty ze všech koutů České republiky, aby společně hovořili o důležitosti na první pohled tak obyčejné plodiny – brambory. My v makro jsme přesvědčeni o tom, že si brambory zaslouží udržet své čestné místo v české kultuře jídla. A stojí za to o nich hovořit napříč sektory, aby si zachovaly významnou a důstojnou roli v české gastronomii,“ popisuje vedoucí komunikace makro ČR Martin Čivrný.

V úvodu nabitého programu vystoupil mimo jiné také ministr zemědělství Zdeněk Nekula, který udělil akci svou záštitu. „Erteple, kobzole, zemáky či brambory. Je jedno, jak se jim říká, že mají odlišné pojmenování, důležité je, že jsou všude stejně oblíbené a nemohou chybět v žádné kuchyni. Považuji za důležité, aby si spotřebitelé vybírali brambory z naší domácí produkce. Proto vítám každou iniciativu na podporu jejich pěstování. Věřím, že může být příkladem dobré praxe, jak propojovat segmenty pěstování, obchodu, gastronomie a koncové spotřeby. Doufám, že dnešní kongres přispěje také k většímu zájmu o české brambory a o potraviny z nich,“ uvádí ministr zemědělství Zdeněk Nekula.

Cílem kongresu bylo ukázat bramboru jako tradiční českou, zdravou, výhodnou a v neposlední řadě chutnou surovinu, která má své místo v tuzemské kultuře stravování. Proto se organizátor akce, velkoobchod makro ČR, zeptal na brambory přímo těch, kterých se to týká – svých zákazníků z řad restaurací, jídelen, hotelů a dalších gastronomických provozoven**. Pro polovinu z dotázaných brambory znamenají především chutnou přílohu, avšak celých 91 % si neumí bez této suroviny své podnikání představit. „V průzkumu jsme zjistili, že restauratéři především kupují původem české brambory, nezajímají se ale moc o odrůdu nebo varný typ. Na prvním místě je u nich kvalita a až druhořadá je cena. I tato zjištění pro nás byla určitým ujištěním toho, že české brambory mají místo v místních restauracích a poptávka po nich je vysoká. Budeme se proto maximálně snažit našim zákazníkům vyhovět,“ říká Martin Čivrný.

Akce představila brambory z mnoha různých úhlů pohledu a na různá témata hovořili odborníci na slovo vzatí. Například profesorka Jana Dostálová ukázala, že brambory jsou ve skutečnosti mnohem zdravější, než si většina lidí myslí. Vlastimil Rasocha představil odrůdy vhodné pro gastronomii. „Pro mě bylo překvapení, kolik lidí přišlo a brambora je zajímá. Je to evidentně surovina, která vzbuzuje emoce a jak dnes říkal kolega Richardson z USA – tato plodina je sexy a měli bychom přejít z toho, že můžeme jíst bramboru na měli bychom jíst bramboru,“ doplňuje Rasocha.  A nechyběl ani pohled do historie na význam brambor na českém území v podání historika Martina France. Zkušenosti s bramborami mezi sebou také sdíleli zástupci různých gastronomických zařízení v ojedinělé panelové diskusi. Na pódium se sešli představitelé moderní restaurace, hotelu, bistra i institucionálního stravování.

Kongres Česká brambora v gastronomii byl organizován jako jedna z dalších aktivit Iniciativy ČESKÉ POLE. Ta usiluje o to, aby plodiny jako brambory, křen či česnek měly nadále svoje místo nejen v jídelníčku Čechů, ale také v rámci domácí zemědělské produkce.

* Průzkum realizovaný v březnu 2023 velkoobchodem makro ČR na vzorku 210 zákazníků tohoto velkoobchodu.

** Průzkum realizovaný v březnu 2023 velkoobchodem makro ČR na vzorku 102 gastronomických zákazníků tohoto velkoobchodu.

Foto: adam & costey studio

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *